Been There Done That

Olen vuonna 2014 kirjoittanut postauksen siitä, kuinka kiitollinen olen kaikista matkustus mahdollisuuksistani. Aina välillä luen suurella ylpeydellä vanhoja postauksiani (kun jotenkin olen onnistunut välillä kirjoittamaan todella fiksusti, välillä taas tekisi mieli vain poistaa kaikki aiemmin kirjoittamani tekstit niiden kökön muodon vuoksi - ihan niinkuin sitä ei nykysisin kirjoita "tökösti"), mutta tänään ajattelin korjata tuota aiemmin kirjoittamaani postausta. Ja lisäksi se vaatii täydennystä. Toteutetaan tämä postaus nyt kuitenkin samalla rakenteella ja osittain samalla tekstilläkin, pienin muutoksin kylläkin ;)

Meikäläisellä on hirveä tarve keksiä joku matkakohde kesäksi, mutta tällähetkellä päässä raksuttaa tyhjää, enkä oikein tiedä mitä haluaisin... :D Ja muutenkin hirmuinen matkakuume ja halu pois täältä edes hetkeksi.


TRAVEL IS THE ONLY THING YOU BUY
THAT MAKES YOU RICHER



NYC (2)

Olen nähnyt vapaudenpatsaan ja ihaillut auringonlaskua Empire State Buildingin näköalatasanteelta. Olen nähnyt ihmispaljouden Times Squarella, kokenut New Yorkin hiljentymisen hurrikaanin ajaksi (joka oli onneksi laantunut, mutta tuuli oli silti kova). Olen kävellyt Brooklyn Bridgellä, matkustanut Yellow Cabillä sekä käynyt niin monen elokuvan kohtauspaikalla Grand Central Stationilla! Olen pyöräillyt Central Parkissa, katsellut Broadway musikaalia ja luotsannut seuruettamme metrotunneleissa.

Meidän NYCin matkan kuvapostaukset löytyy täältä.


SYD (3)

Seuraava reissumme vei meidät tuonne kenguruiden ja muiden omituisten (ja ihanien) pussieläinten maahan. Parasta reissussa oli ehdottomasti vierailu Blue Mountainsseilla ja Taronga Zoossa. Oopperatalo oli upea ilmestys, sekä keskipäivän aunrongossa, sekä upeassa yövalaistuksessaan. Joka viikko järjestettiin Darling Harbourissa ilotulitukset, Bondi Beachilla ihmiset surffailivat, kävimme laukkakisoissa, kiertelimme ja kaartelimme, shoppailimme vähän, otimme aurinkoa, nautimme rantaelämästä, kävelimme Harbour Bridgen päästä päähän.

Kaikki Sydney kuvapostaukset löydät täältä.


DUB (1)

Olen maistellut jääkylmää Guinnessia upeissa maisemissa Guinness Storehousessa. Ihastuin Bulmersiin ja Dubliniin, jossa on niin paljon nähtävää ja silti se on kotoisan pieni. Olen nähnyt ehkä tähänastisen elämäni yhden sykähdyttävimmistä näkymistä Cliffs of Mohereilla. Ja juonut oluet baarissa, joka on rakennettu entisen kirkon sisään. Olen nauttinut muutamat The Temple Bar pubissa ja kuullut ensikertaa Drunken Sailorin (ja ihastunut myös siihen) sekä laulanut livepändin tahdissa.  Meidän reissun ajaksi sattui varmaankin irlannin historian parhaat säät (paikalliset sanoivat jotakuinkin näin: näin hyvät säät on ollut viimeksi kymmenen vuotta sitten). Oltiin reissussa viikko, eikä koko aikana satanut tippaakaan. Ja pilvisiä päiviä oli kaksi.

Irlannin kuvia ja postaukset voit lukea täältä!


THA (3)

Olen ihaillut uudenvuoden vaihtumista rannalla. Shortsit ja ohut toppi päällä ja jotakin ällömakeaa mukamastrooppista juomaa (breezer) lipittäen. Ja löytänyt Krabilta irkkupubin. Katsellut kun toivomuslyhtujä lähetetään ilmaan. Ratsastanut elefantilla viidakossa ja bongannut puissa nukkuvia käärmeitä - sekä yksinäisen varvastossun ajelehtimassa keskellä jokea. Mikä aiheutti huvitusta sekä meissä, että norsuajajissa. Kiipesimme viidakossa jyrkkää kalliota pitkin liaanien avulla päästäksemme vesiputoukselle. Olen vai maannut ja nauttinut elämästä, vailla huolen häivää. Syönyt, juonut ja palanut. Olen ihastunut ja vihastunut erilaisiin rantoihin. Matkustanut tuktukilla kaupunkiin ja pitkähäntäveneellä biitsille. Ainiin, ja mainitsinko jo sen ruuan määrän?

Thaikkukuvia pääset katselemaan täältä!


ISLANTI

Olen ratsastanut islanninhevosilla taianomaisissa maisemissa. Ja laukannut (ja töltännyt) ihan hirmuista vauhtia (ilon)kyyneleet silmistä valuen. Olen maistellut keittoa leivästä. Nähnyt valaat ja delfiinit ja lunnit. Sekä maistanut valasta ja lunnia. Sekä muita islantilaisia herkkuja (lammas, kala) sekä höpsässyt kerralla alas islantilaisen kotitekoisen viinan. Olen ihaillut Gullfossin alkukantaista voimaa ja pauhetta, nähnyt Geysirien suihkeen sekä rentoutunut toisessa ehkä elämäni siisteimmässä paikassa - Blue Lagoonilla. Olen nähnyt kohdan, jossa euroopan ja amerikan mannerlaatat vetäytyvät toisistaan poispäin. Sekä nähnyt jäätiköt. Ja tulivuoren jossain kaukana horisontissa (tai ainakin katsonut tulivuoden suuntaan), sen Eyjafjallajökulin tai sitten se oli Hekla. En nyt muista.

Islannistakin jäi näkemättä niin paljon.
Islannin reissun kuvia löytyy täältä.


LONTOO

Olen shoppaillut itseni kipeäksi (varattomaksi) Oxford Streetillä. Ihaillut joutsenia Hyde Parkissa sekä käynyt Hyde Parkin WinterWonderlandissä. Nähnyt Ellun olevan kotona sekä kurkkinut hänen porttiensa raosta hänen pytinkiään. Ihaluut Big Beniä aamulla, päivällä ja illalla. Ihastunut Tower Bridgeen illalla. Kävellyt jouluruuhkaisia Lontoon katuja kepeissä kevätvaatteissa, koska eihän siellä ole läheskään niin kylmä kuin täällä. Käynyt museoissa - ilmaiseksi. Olen ihaillut kaupungin siluettia London Eyen kyydistä ja nauranut ja nauttinut Mamma Mia musikaalista (johon näin btw meni muistaakseni 1/3 tai 1/4 koko meidän matkabudjetista, mutta todellakin oli sen arvoista!)

Lontoon postaukset löydät täältä.


KROATIA

Olen rakastunut. Cavtatiin. Muistelen lämmöllä tuota pientä, rauhaisaa ja syrjäistä poukamaa, jossa saimme rentoutua ja paeta arkea viikoksi. Vain syödä ja nauttia. Ottaa aurinkoa ja syödä vähän lisää. Olemme myös nähneet Unescon maailmanperintökohteen, Dubrovninkin vanhan kaupungin, sen muurit, Game of Thronesin kuvauspaikat sekä kaupungin tuhatpäiset pääskysparvet. Olemme nauttineet kylmät juomat mahtavalla 180 asteen meri-näkymällä muurin ulkoreunalta, kallionkielekkeelle rakennetulta terassilta. Olen syönyt mielettömät määrät edullista ja ah niin hyvää paikallista jäätelöä. Olen ihastunut mustekalarisottoon ja syönyt viikon aikana enemmän kalaa, kuin normaalisti kolmessa kuukaudessa. Cavtat vei sydämeni.

Näiden postausten tunnelmiin ja kuviin jätin osan sydämestäni.


ROOMA

Olen heittänyt kolikon olkani yli Fontana Di Treviin ja varmistanut matkustavani takaisin Roomaan. Olen nähnyt Colosseumin, Forum Romanumin ja valtavan määrän muitakin vanhoja kiviä. Ja nauranut sille, että katselen innokkaana (ja kuvaan) näitä vanhoja kiviä. Olen hämmästellyt turistipaljoutta minne ikinä Roomassa menikin. Olen syönyt aitoa Italialaista jäätelöä - joulukuussa. Olen syönyt hirvittävät määrät pizzaa ja pastaa, sillä sehän maistuu ihan erilaiselta Italiassa ;) Juonut viiniä lounaalla, päivällisellä, illalla. Ainoastaan aamuviini jäi juomatta. Perinteitä kunnioittaen käynyt myös irkkupubissa. Olen kokenut joulukuisen sateisen ja myös aurinkoisen Rooman. Olemme lähestulkoot kolkutelleet Papa Fransecon ovelle. Ihaillut joka puolella esillä olevaa historiaa. Meidän nelikohtaiselta to-do -listalta jäi näkemättä kolme: Sikstuksen kappeli, Colosseum sisältä sekä Espanjalaiset portaat (monen muun jutun ohella).

Lisää meidän Rooman reissusta on luettavissa ja katseltavissa täältä.
Selityksen ohella siitä, miksi niin moni asia jäi näkemättä.
Ja noh, lisäksi Rooma on valtava...




what next?
  
Coming Soon...

Kommentit