ESTETYKKI?

puh ja tuh.. Pahoittelen kaikille ratsastuksesta epäkiinnsotuneille ihmisille tätä tekstiä, sillä kyllä, tämä teksti puhuu ratsastuksesta. Vaikka tuossa viime postauksessa lupailin jo samana päivänä pistää näitä kuvia tulemaan niin mites siinä sitten kävikään.. no ei suunnitelmien mukaan ainakaan :-D

Esteiden koko ei ole mitään päätä huimaava, etenkään tuollaiseen valtavaan laiva hevoseen verrattuna, joka pääsisi esteiden yli ilman sen suurempia jalkojen nostamisia vaikka käynnissä. On ehkä kuitenkin ihan hyvä, etteivät nuo esteet mitään isoja ole, sillä olen esteratsastajana erittäin huono ja epävarma

Hevonen oli, kuten aiemmin mainitsinkin valtavan kokoinen laiva. Yksi askel kesti näääääääin piiiiiiiiiiiiiiiiitkään... Kaiken lisäksi hepo on aivan onneton omien jalkojensa nostamisessa. Kahdesti kolisteltiin noinkin minikokoiset esteet alas pelkästään sen takia, että hepo ei ymmärtänyt että tässähän täytyy näitä jalkoja nostella. Toisella kerralla hyppy lähti myös auttamattoman läheltä, joka vaikutti astiaan. Myös ratsastajan taidot ovat suoraan verrannolliset hevosen hyppäämiseen ;)
Ratsuna toimi kiltti herra Tipo, jonka mielestä jalkojen nostelu on aikalailla turhaa kun on voimaa (ja kokoa, olen itse hevosen jalan kokoinen :D) tiputtaa esteet ;)



Yksi hyvä puoli tässä ratsussa ainakin oli: ei tarvinnut pelätä sitä, että se lähtisi viemään ja kaahottaisi alta pois. Kaiken lisäksi menomme näytti videolta vielä hiukan sulavammalta ja etenevämmätä kuin se ratsastushetkellä tuntui. Hevosta piti olla koko ajan hoputtamassa eteenpäin (ja silti vauhti tuntui erittäin hitaalta) ja sitten erittäin isoaskelista hevosta piti vielä lyhentää, ettei se nappaisi jokaista vastaan tulevaa puomia mukaansa.. Videolta kuuluikin lopuksi open kommentti; "oli tääkin työvoitto"


Parantamisen varaa olisi kuskillakin vielä.
- Itsevarmuus ja uskallus. Uskaltaa hypätä ja mennä vauhdikkaammin. (no vauhdikkuuden suhteen on kyse myös hevosesta, ja meitsille sattuu hypätessä aina tälläiset hiukan vastentahtoisemmat liikkujat..)
- Kantapäät alas! (Ja jalustin päkiälle!) Ehkä mun main problem ollut jo pitkään. Olen tässä jo varmaan (yli?) kaksi vuotta tiedostanut tätä ongelmaa, ja se rupeaa pikkuhiljaa hiukan paranemaan. Tämä kantapää ongelma on siis ollut mulla myös koulupuolella ja voin avoimesti sanoa sen haitanneen mun ratsastustani. Siinä, missä pitäisi keskittyä kaikeen muuhunkin, niin minun pitää koko ajan muistuttaa itselleni, että missä se jalustin nyt on ja kuinka jalkani ovat. Pikkuhiljaa pikkuhiljaa mennään parenpaan päin :>
- Parempi mukautuminen hyppyyn. Vaikka omasta mielestäni kyllä myötään jne ihan jees, mutta aina välillä huomaa, että saatan elää hiukan eri ajassa kuin hevonen ja toisinaan jään myös liikaa pitämään. Mutta näistäkään ei pääse kuin vain harjoittelemalla.
- Istunta. Esteistuntani on todella pysty, varmaankin juontaa juurensa "poniajoilta", kun (etupainoisilla) poneilla piti ratsastaa itse hiukan korkeammassa asennossa.. En tiedä, tämä on aikakin oma veikkaukseni tähän "vaivaan"
- Välillä video paljasti myös mun väärän käsien asennon. Muista, peukalot kohti kattoa :) Mutta tämä nyt ehkä on virheistä pienin :-)



Tästä kuvasta huomaa hyvin tuon mun ongelman: kantapäät ja jalustimet. Jalustin liukuu mulla liian syvälle jalkaan. Tästä sitten taas seuraa tasapaino ongelmia..... Ja niin edelleen :D

Me ei kauheasti hypätä (ollaan aika koulupainotteinen ryhmä, vaikka ryhmässä paljon esteitäkin kisaavia ihmisiä on), viime hyppykerrastakin on minulla varmaan kolme kuukautta.. Viimekertaisia estekuvia voi katsella täältä (kuvista voi huomata noi mun mainitsemat "vika kohdat" aika hyvin ;D )
Oli kuitenkin tosi kiva katsoa tuota menoa videolta, näki mitä olisi pitänyt tehdä, mitä tein hyvin, kuinka paljon paine vaikutti hevoseen ja muutenkin näki totaalisesti toisesta kulmasta omaa ratsastustaan. Oli kuitenkin tosi kiva hypätä taas pitkästä aikaa, ja ei se nyt niin surkeasti mennyt kuin se olisi voinut! :D

ps. pahoittelen tuota videolaatua, videoista kiitos kaislalle, vaikka äitini olikin videot kuvaamassa :-) kaisla oli myös kivasti leikannut liimannut kaikki mun videot mulle yhteen! (ite en olis osannut!)

Kommentit