Cavtat, Kroatia I

Olen muutaman päivän pyöritellyt reissun kuvasaldoa ympäriinsä ja karsinut ja karsinut niitä. Olen jotenkin saanut vähennettyä kuvien määrää... hiukan... Paljon niitä silti jäi: mieletön määrä kuvaa samasta (kauniista) maisemasta ja meikäläisen naamasta ties millä taustalla millionkin. Kuvat tulevat jälleen useammassa osassa. Voisin sanoa, että ainakin kolmessa osassa. Tämä ensimmäinen setti on aika raskas, mutta kamera laukoi menemään niin railakkaasti ensimmäisenä päivänä, ja koska julkaisen kuvat jälleen kerran "päivittäin", niin minkäs tälle teen ;)

Meillä ei ollut järin paljon suunnitelmia reissuamme varten. Tarkoitus oli käydä ainakin kerran Dubrovnikissa ja tsekata Cavtatin oikeastaan ainut nähtävyys - Mausoleum, joka sijaisti niemen nokassa, ylhäällä pienellä "mäennyppylällä". Muutoin meikäläisen suunnitelmissa oli auringon ottaminen ja syöminen. Ja näin jälikäteen voin sanoa, että reissu meni juuri nappiin ja niinkuin pitääkin. Tehtiin kaikki mitä haluttiin ja todellakin maattiin auringossa brunaa ottaen ja syötiin.

Olen pahoillani aina-niin-samanlaisten(-maisema)kuvien suuresta määrästä. Tuolla paikalla oli minuun erikoinen vaikutus: saatoin vain tuijottaa sen kaunista maisemaa ikuisuuksia ja nautiskella. Ja nyt kun en enää saa maisemaa nähdä livenä, käy samoin kuvien kanssa. Joku osa minusta ei vain voi skipata kuvaa, jonka maisema on vain niin ihana - vaikka samanlaisia kuvia olisin jo valittuna kymmenittäin.

10.6.2015 - Bye bye harmaa Suomi, Hello ihana Cavtat.

DSC_7379 DSC_7381 DSC_7382 DSC_7383

Lentomme saapui ajallaan, noin seitsemän aikoihin lentokentälle, joka sijaitsee muutaman kilometrin päässä Cavtatista. Jännitin sitä, selviääkö matkalaukkuni ehjänä perille (laukkuni oli hiukan vanha ja hiukan epämääräisessä kunnossa) ja onneksi laukkuni saapui jossain vaiheessa pyörimään liukuhihnalle - yhtenä kappaleena. En joutunut siis onneksi keräilemään pikkuhousujani ja bikineitäni liukuhihnalta...

DSC_7395 DSC_7396 DSC_7397 DSC_7400

Bussikuljetuksemme hotellillemme ei kestänyt järin kauan ja pian olimmekin jo perillä. Saimme avaimet huoneeseen ja lähdimme äkkiä syömään, sillä päivän ruokailu oli jäänyt aikas vähäiselle. Hotellimme, Hotel Croatia, hallitsee Cavtatin lahden toista niemennokkaa. Se sijaistee mäellä rinteessä. Kerron lisää hotellista hiukan hyöhemmin. Laskeuduimme kuitenkin alas lahdelle ja ihastuimme näkymään jo silloin - vaikka aurinko olikin jo laskeutunut ja pimeys alkoi vallata pientä kylää.

Meidän teki mieli pizzaa, joten suuntasimme "vain johonkin", mistä tai pizzaa. Ihastelimme satamaa pimenevässä illassa ja lopultä päädyimme yhteen monesta rantakadun varrella olevista ravintoloista, aivan jahtien eteen. Oli hauskaa huomata, että rannassa parkissa olevat jahdit tuntuivat kasvavan päivä päivältä.

DSC_7404 DSC_7405 DSC_7410 DSC_7412 DSC_7413 DSC_7414

11.6.2015 - Ensimmäinen aamu ja ensimmäinen palaminen

Herättiin aamulla suhteellisen aikaisin. Kärsittiin varmaan jonkinlaisesta jet lagistä, vaikkei aikaeroa Suomeen ollutkaan kuin tunti :D

Hotellimme on Aurinkomatkojen luokitusta 4+ tähteä, mutta paikallista luokitusta 5 tähteä. Ja sen huomasi. Alla on aamupalamaisemamme:

DSC_7417 DSC_7418 DSC_7419

Kyllä kepasi joka aamu parkkerata näköalapaikalle naukkailemaan runsasta aamupalaa. Ja kun sanon runsas, en liioittele lainkaan. Olemme aiemminkin yöpyneet ihan hyvissä hotelleissa, joiden aamupala on ollut monipuolinen ja täyttävä, mutta kaikki jäävät kakkosiksi tähän verrattuna. Se, mitä kyseiseltä aamupalalta ei saanut, ei voinut syödä aamupalaksi.

Isossa, tilavassa ruokasalissa oli useita pöytiä pullollaan erilaisia ruokia, enkä edes viitsinyt ottaa kaikista pöydistä kuvia. Oli kananmunia niin monessa muodossa kuin mahdollista: keitettynä, paistettuna, kokkelina, juuri sinulle tehtynä ja tuunattuna. Pekonia. Erilaisia kinkkuja ja meetwursteja. Erilaisia juustoja. Salaattipöytä. Hedelmiä sekä kokonaisina, pilkottuna kuin hedelmäsalaatin muodossa. Leipiä. Pannukakkuja. Puuroa. Jugurttia. Ja kaikkea, mitä voit vain kuvitella laittavasi niiden päälle, marjoista ja myslistä pähkinöihin ja hilloihin (ja nutellaan). Ja ties mitä kaikkea muuta. Kokonainen pöytä oli myös kaiken maailman kakuille. En syönyt yhtäkään samanlaista aamupalaa koko reissumme aikana. Enkä ole ihan varma milloin viimeksi (ja milloin taas seuraavan kerran) olen syönyt noin kattavan ja laajan aamupalan.

Myös juomaosasto oli kattava: oli montaa erilaista mehua ja erilainen arsenaali maustettuja ja maustamatonta vettä. Pöytiin istuttuamme tuli tarjoilija kysymään haluammeko teetä vai kahvia ja tarjoili sitä meille.

Tarvitseeko tämän hehkutuksen jälkeen sanoa, että olin erittäin tyytyväinen hotelliimme ja oli todellista luxusta päästä oikeasti laadukkaaseen ja hyvään hotelliin. Sen huomasi oikeastaan kaikesta.  Kun joskus seuraavan kerran lähden Kroatiaan ja Cavtatiin, on minun todennäköisesti pakko majoittua samaan hotelliin. Pidin siitä niin paljon.

DSC_7420 DSC_7422 DSC_7423 DSC_7424 DSC_7425 DSC_7426 DSC_7427

Aamupalan jälkeen lähdettiin kiertämään "tiluksiamme". Hotelli siis sijaitsee ylhäisessä yksinäisyydessään nimen nokassa, kallion kielekkeellä, upeassa maisemassa. Kaikessa rauhassa. Hotellilla on kaksi rantaa (sekä myös erillinen nudisti ranta). Toinen rannoista avautui merelle päin. Kalliolle oli rakennettu auringonottotasoja ja rappuset veivät mereen.

Meillä ei valitettavasti (budjettimme rajallisuuden takia) ollut merinäköalahuonetta... mutta seuraavalla kerralla sitten ;)

DSC_7433 DSC_7435 DSC_7438 DSC_7448 DSC_7450 DSC_7452 DSC_7455 DSC_7458 DSC_7465 DSC_7466 DSC_7468 DSC_7471 DSC_7472 DSC_7475 DSC_7482 DSC_7487 DSC_7490 DSC_7491

Hotellilla on myös kaksi uima-allasta. Molemmat ovat merivesialtaita. Sekä altailla, että rannoilla oli kuitenkin vesijohtovesi suihkut. Toisella rannalla ja altaalla oli koko reissumme ajan auringonottotuolit, mutta merelle päin avautuvalle rannalle oli mystisesti ilmestynyt tuoleja vasta viimeisenä kokonaisena päivänämme. Mutta eipäs se kauheasti haitannut.

Sisä altaassa kävimme puhaltamassa tasan kerran. Sisällä olo ei sovi meikäläiselle, mieluummin löllin vedessä auringon alla.

DSC_7492 DSC_7493 DSC_7495

Altaiden yhteydessä oli myös erillinen "parveke" jolla sijaitsi aurinkotuoleja ja jolta avautui upea merinäköala.

DSC_7496 DSC_7497 DSC_7498

Hotellin rannoista toinen sijaitsee lahden puolella ja siltä avautuu ihana näkymä kävelykadulle ja oikeastaan koko muuhun Cavtatiin. Lähetulkoon koko lahti oli "rantaa". Melkein mistä vain pääsi uimaan mereen ja oli jonkinlainen auringonotto tasanne. Ah, mikä ihana paikka. Vaikka rantojen määrä oli suuri ja kattava, viihdyimme kuitenkin hotellimme tiluksilla, koska saimme hotellilta rantapyyhkeet ja noh, näissä maisemissa ei ollut mitään vikaa ;)

DSC_7499 DSC_7500 DSC_7501 DSC_7507 DSC_7508 DSC_7512 DSC_7513

Olimme siis heränneet aikas aikaisin aamusta ja lopulta edellä esitetyn kierroksemme jälkeen olimme altaalla jo joskus klo 10 jälkeen. Altaalla uidessa ja naatiskellessa aika vierähtikin hyvin.

DSC_7515 DSC_7517 DSC_7524

Altaalla olon jälkeen haluttiin kuitenkin mennä uimaan sinne mereen. Tuota merta ei vain voi hehkuttaa tarpeeksi. Se on ihan käsittämättömän kirkasta ja väritykseltään mitä upeinta. Kuvat eivät tuo esille tätä todellisuutta. Meri täytyy nähdä livenä. Sitä voi vain ihailla. Koko maisemaa voi vain ihailla.

Kuten olen aiemmin sanonut, ja kuten varmasti nyt jo ymmärrätte, tuo paikka on vienyt sieluni ja jättänyt sydämeeni lähtemättömän vaikutuksen.

DSC_7568DSC_7570 DSC_7572 DSC_7576 DSC_7579 DSC_7581 DSC_7583 DSC_7591 DSC_7592 DSC_7593 DSC_7600 DSC_7601 DSC_7602 DSC_7608 DSC_7613 DSC_7616 DSC_7618DSC_7620 DSC_7625
Kutsuttiin tätä tyyppiä "Gordie Shore"ksi. Tyypin ulkonäkö ja koko olemus sopi niin hyvin kyseiseen sarjaan, ettei voitu olla nauramatta. Ihankuin oltaisiin katseltu televisiota. Tyyppi joi rannalla shampanjaa kavereidensa kanssa ja käveli rehvastellen ympäriinsä :D

DSC_7634 DSC_7641 DSC_7644

Sen jälkeen kun oltiin brunan sijaan saatu aikaslailla punaa pintaan (ja meidän aurinkotuolit menivät varjoon, enkä saanut enää otettua sitä punaa pintaan :D) lähdettiin kiertämään lenkkipolkua pitkin hotellimme hallitseman nimen nokka ja ihailemaan sekä edessämme aukenevaa kaupunkimaisemaa, kuin myös merta.

DSC_7655 DSC_7657 DSC_7659 DSC_7661 DSC_7663 DSC_7666 DSC_7668 DSC_7669 DSC_7672 DSC_7676 DSC_7683 DSC_7693 DSC_7696
Tuo valkoinen, kupukattoinen rakennus on oikeastaan Cavtatin ainut nähtävyys. Mausoleum. Mutta siitä lisää myöhemmin.
DSC_7699 DSC_7701
Ja vaikkei siltä ehkä vaikuta, mutta olimme todella korkealla meren yläpuollella. TOSI MAGEETA! Ja mitkä maisemat!

Niemennokan kiertäminen vei meidät lähelle kalliorantaa (ja nudistirantaa), joten kierrettiin ns. takakautta. Ja jälleen kerran nautittiin maisemista. Vai mitä sanotte?
Tuossa vieressä oli siis myös beach bar, jossa en kyllä kovin usein nähnyt ketään drinksuilla.

DSC_7710 DSC_7713 DSC_7715 DSC_7721 DSC_7728 DSC_7732 DSC_7740

Hotellilla oli aamupalapaikan lisäksi kolme muuta ravintolaa. Rannassa, lahden puolella, oli ravintola. Ja kaksi hotellin sisällä. Toinen niistä oli ns. lounasravintola ja sijaitsi altaiden vieressä. Hotellilla oli myös Piano Bar ja Nightclub, mutta emme käyneet kummassakaan. Kävimme syömässä vain kerran ensimmäisena mainitsemassani "rantaravintolassa", josta sai päivisin purtavaa ja juotavaa ja iltaisin päivällisen ja kait siellä olisi iltaisin ollut mahdollista myös bailata. Ainakin yhtenä iltana näimme ravintolan ylätasanteella olevan baarin olevan auki.

Hotellimme oli siis niitä yksilöitä, että halutessaan sitä voisi viettää vaikka koko lomansa hotellin rajojen sisäpuolella.

Usein kävimme kuitenkin syömässä "kaupungilla". Cavtat on pieni, 4000 asukkaan, kylä. Sen pääkatu on ehdottomasti rantakatu, jolle oikeastaan kaikki kaupat, ravintolat ja drinkkipaikat sijoittuvat. Paikassa ei ole yhtäkään yökerhoa tai klubia. Menimme kuitenkin ihailemaan ensimmäistä auringonlaskuamme erääseen rantabaariin.

Ravintoloita oli jonkun verran (varmaankin ainakin kahdeksi viikoksi olisi riittänyt joka illalle uusi ravintola) ja niiden menyt olivat aikalailla samanlaisia, vaikka hienoisa eroja olikin - emme syöneet yhtenäkään iltana samanlaista ruokaa.

DSC_7741 DSC_7742 DSC_7744 DSC_7745 DSC_7749DSC_7751 DSC_7753 DSC_7755 DSC_7756 DSC_7759 DSC_7760 DSC_7762 DSC_7766

Ja näitähän kuvia riittää....

DSC_7770 DSC_7775 DSC_7778 DSC_7782 DSC_7790 DSC_7791 DSC_7793 DSC_7796 DSC_7797 DSC_7800 DSC_7810 DSC_7813 DSC_7814 DSC_7817 DSC_7820 DSC_7821 DSC_7823 DSC_7825

Kala on ehdottomasti Kroatian juttu, jota oli päästävä syömään. Söimme suhteellisen usein kalaa, vaikka pizzaa ja pihvejäkin maistelimme. Ensimmäisenä kokonaisena päivänämme päädyimme maistelemaan mustekalarisottoa - joka oli syntisen hyvää. Voin lämpimästi suositella herkkua kaikille.

Söimme usein kolmen ruokalajin illalliset, mutta välillä tyydyimme vain kahteen ruokalajiin. Essi joi viiniä meikäläistä useammin, sillä en henkilökohtaisesti kauheasti välitä viinistä. Mutta kyllä sitä välillä myös allekirjoittaneen teki mieli valkkaria.

DSC_7828 DSC_7829 DSC_7830

En itse jaksanut kauheasti miettiä erikoisia kalojen nimiä, mistä minulla ei ollut mitään hajua, mitä ne olisivat suomeksi, joten päädyin kysymään tarjoilijalta, mitä kalaruokaa hän suosittelisi. Suosituksena oli Sea Bass, mitä olinkin (onneksi) jo harkunnut. Valittiin siis Essin kanssa molemmat omat Sea Bass (=meriahven) annoksemme. Meikäläiselle katkarapukastikkeella, Essille ilman.

DSC_7832 DSC_7837

Aterian päätteeksi meille tarjottiin snapsit. Emme ole ihan varmoja mitä tämä oli, mutta jotain sokerista, makeaa (ja hyvää), itsetehtyä likööriä(?). Muistin ottaa kuvan juomasta vasta sitten, kun olin suurimman osan siitä jo hörpännyt.

DSC_7839 DSC_7841

Sellaiset olivat meidän kaksi ensimmäistä reissupäivää.
Olen todella pahoillani suuresta kuvamäärästä, en vain millään kyennyt hillitsemään itseäni.

Olen kohta jo viikon vain kaivannut takaisin noihin kauniisiin maisemiin. Minua on vituttanut ja vituttanut vieläkin enemmän. Olen kuitenkin yrittänyt olla purkamatta vihaani kovinkaan pahasti kehenkään, mitä nyt veljeni ainakin joutunut kärsimään matkan jälkeisestä ärsyyntymisestäni.

Juhannukseni meni railakkaasti ja vauhdikkaasti mökillä hyvässä seurassa ja hyvin syöden (ja juoden). Ja huonosta säästä ehkä hiukan valitellen. Olen nyt pari päivää ollut jälleen kotona ja kaipasin ehkä jo hiukan puuhaa itselleni. Enkä ole ihan varma kaipailisinko jopa töihin? Takaraivossa ainakin kolkuttaa erittäin pahasti jättisuuri luottokorttilasku (kameran objektiivi) ja muutenkin tämä parin seuraavan kuukauden rahatilanne masentaa ja mietityttää...

Huomenna päivitän teille sitten varmaankin kakkososan kuvia. Huomenna kestitsen sitten jälleen luonani sukulaisia, kun yksi "pohjoisen sukulainen", joka ei ole kämppääni vielä nähnyt tulee äitin ja serkkuni kanssa kylään. Nämä keskitsemiset on kyllä niin mun juttu :) Ihana tehdä jotain pientä purtavaa vieraille (vaikkei mulla siihen varaa olisikaan)

Mutta nyt jätetään meikäläisen kuulumispulinat sikseen.