Amsterdam Traveljournal - Matkapäiväkirja

Tässä postauksessa kuvaan lyhyesti sitä, mitä teimme muutaman reissupäivämme aikana. Myöhemmin saatte esimerkiksi tarpempaa postausta ja lisätietoa kanaaleista, ruokailustamme ja joistain visiittikohteistamme. Sekä tietysti saatte ihan oman postauksen verran ihailla meikäläisen selfieitä.

TORSTAI

Lähdettiin torstai aamulla matkaan aika aikaisin. Oltiin jo ennen kello 7 kentällä syömässä second breakfastiä ja odottelemassa koneen lähtöä. Lentomme oli perillä Amsterdamissa n. klo 10, joten meille jäi reippaasti aikaa eksyä Schipholin lentokentälle yrittäessämme löytää oikeaa junaa kohti keskustaa. Junat on (näin btw) ihan mahdottoman huonosti merkattuja, eikä millään meinattu tajuta millä junalla päästään keskustaan - tai sitten oltiin vain niin taukkeija, ettei tajuttu kuinka homma toimii. Keskustasta lentokentälle on kuitenkin todella simppeliä matkustaa.

Keskustaan päästyämme kävimme syömässä kevyen aterian jonka jälkeen kävelimme hiukan laukkujen kanssa ympäri keskustaa ja odottelimme, että pääsisimme kirjautumaan sisään hotelliimme. Hotellimme oli hiukan keskustan ulkopuolella oleva laivahotelli Botel, jonne kulki Cantraal Stationin takaa suora (ja ilmainen) lauttayhteys. Hotelli (hytti) oli mitä oli, mutta kyllä siinä sängyssä nyt pötkötti muutaman yön ja hotellilla oli mukavan hiljaista porukkaa, sillä äänet kyllä kuuluivat seinien läpi, kukaan ei vain pitänyt kovaa mekkalaa.

Check-inin jälleen lähdettiin taas kaupungille kiertelemään, käytiin Dam aukiolla, kahvilla (teellä), ihailtiin kanaaleja ja ihstuttiin kaupunkiin. Oikeastaan olin ihastunut kaupunkiin jo ensi hetkestä alkaen. Pienet talot, kanaalit, pyörät, kotoisa ja lämmin ilmapiiri vei sydämeni.

Oltiin suunniteltu, että käydään torstai-iltana kanaali"risteilyllä" ja päätettiin, että halutaan juusto ja viini cruiselle, mutta kun kävimme kyselemässä lippuja, oli kyseinen cruise täynnä. Vaihdettiin päivä seuraavalle ja keksittiin sitten muuta tekemistä illaksi. Syötiin illalla tapaksia ja käytiin maistamassa paikallista "katu"herkkua, Patat-ranskalaisia ja juomassa lisää kahvia (teetä) ja ihailtiin kanaaleita lisää. Etsittiin De Poezenboot, eli kissalaiva, joka on parkkeerattu Singelin varrelle. Kissalaiva on paikallisille löytö/katukissoille rakannettu laiva. Sen aukioloajat olivat kuitenkin sen verran rajalliset, ettei ehditty kertaakaan käydä laivalla niin, että se olisi auki. Samalla reissulla etsittiin myös Singel 7, Amsterdamin "kapein talo" (joka siis oikeasti ei ole kapein talo, vaan amsterdamin kapein oviaukko). Ja taidettii me vähän shoppaillakin.

DSC_2064 DSC_2040 DSC_2108 DSC_2113

PERJANTAI

Perjantai oltiin pyhitetty tulppaneille ja lähdettiin retkelle Keukenhofiin. Ja sielähän oli niitä tulppaaneja. Huhhuh.

Kun tultiin tulppaanipuutarhalta takaisin, lädettiin etsimään erästä toria, jolta on mahdollista saada savustettua ankeriasta. Kierreltiin taas kaupunkia ja fiilisteltiin sen tunnelmaa. Sen lisäksi maistettiin vohveleita ja lopulta käytiin sillä juusto ja viini risteilyllä - joka oli kylläkin meidän molempien mielestä suuri pettymys. Viinit olivat ihan hyviä ja niiden tarjoilu riittävää, mutta juustot olivat suuri pettymys.

DSC_2152 DSC_2203 DSC_2440 DSC_2465

LAUANTAI

Lauantai päivä oli pyhitetty shoppailulle. Lähdettiin rauhaisen aamun jälkeen kiertämään kauppoja ja huh huh, eihä me sitä kauhean kauan edes jaksettu. Amsterdamissa on tosi hyvät shoppailumahdollisuudet ja kauppoja ihan mielettömästi. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin ;)

Shoppailun lisäksi käytiin jälleen kiertelemässä kaupunkia sekä Bloemenmarkt eli "kelluvat" kukkamarkkinat, jotka eivät enää kylläkään kellu, vaan ovat ihan paikallaan olevat ja tukevat rakennelmat Singelillä. Lisää kahvia ja teetä. Käytiin kurkkaamassa Het Houten Huisje sekä Begijnhof. Kokeiltiin jos oltaisiin päästy kiipeämään Westerkerkin näköalatorniin, mutta torniin ei pääse kiipeämään ilman osallistumista esittelykierrokselle ja sellaiset eivät silläkertaa meitä kiinnostaneet, joten torni jäi välistä ja mentiin siidereille Prinsengrachtin varrelle.

Illalla käytiin syömässä pihvit ja kurkkaamassa Punaistenlyhtyjen Katu illalla. Paikassa on silloin ihan eri fiilis ja meinkinki, kuin päivällä.

DSC_2547 DSC_2553 DSC_2598 DSC_2647

SUNNUNTAI

Sunnuntaille meillä ei jäänytkään muuta ohjelmaa kuin aamupala, uloskirjaus, matkustus kentälle ja kotimatka. Lentomme lähti hiukan ennen 12, joten aikataulu lähdölle, uloskirjaukselle ja sun muulle oli aika bueno! Matkaan sattui pari mutkaa tietysti, kun tajusimme junalippuja ostaessamme, että äitin luottokortti oli kadonnut (varmaankin tippunut lompakosta, korttia ei kuitenkaan ollut käytetty ja saimme lentokentällä soitettua kortin sulkupalveluun, joten mitään vakavaa ei onneksi ehtinyt tapahtua) ja äiti myös pelkäsi lentokoneessa kadottaneensa puhelimensa, vaikka se oli juuri hänellä kädessä ollut. Puhelin löytyi edessä olevan penkin alta, ties kuinka sinne päätynyt. Sai taas olla mammasta ylpeä, kun se toiselta puolelta käytävää huuteli meikälle kadottaneensa puhelimensa eikä löydä sitä mistään.

Lentokentällä syötiin jälleen second breakfast, osteltiin (tai no, minä ostin) hajuvesiä ja lopulta pakkauduttiin koneeseen ja matkattiin takaisin kotiin.

Jännä ajatella, että reissusta on jo viikko. Viikon aikana ei ole tapahtunut mitään sen suurempaa tai mainitsemisenarvoisempaa (mitä nyt viikottaiset kauppareissut, Veetille uudet valjaat, ruokaa ruokaa ruokaa, harkkaa harkkaa harkkaa ja nyt viikonloppuna töitä). Olen kirjoittanut vihaisen lapun naapurilleni, koska hänen tupakkatumppikuppinsa on tippunut ja hajonnut tuhannen sirpaleen palasiksi ja tumpit levinneet sekä minun että hänen pihalleen. Voin sanoa, että minua ehkä hiukan vituttaa, kun tämä saamaton kusipää ei ole viikon aikana saanut roskiaan siivottua.

Tänään olen lisäksi ollut erittäin vihainen kaikkien ihmisten kusipäisyydestä ja muutenkin usko ihmiskuntaan on tällähetkellä erittäin alhainen. Mutta hei, tuo sadesää on omiaan parantamaan meikäläisen mielialaa ;) Ajattelin ehkä kuitenkin lähteä uhmaamaan säätä ja juoksulenkille ennen töihin lähtöä! Uudet juoksupopot eivät varmaankaan sen lenkin jälkeen ole enää niin uuden näköiset...
Helsinki City Run... mitä pitäisikö siihen treenata... :D

Ihanaa viikon päättymistä teille kaikille.
Ja koittakaa olla ärsyttämättä naapureitanne! :D