Iitan aakkoset

"Täällä ruudu toisella puolella kirjoittelee aikas nuutunut, väsynyt ja poikki oleva ihminen. Sain pari päivää sitten kuitenkin idean tehdä (taas) kerran tälläinen elämäni aakkoset postaus. Aluksi Iitan elämän aakkoset ja sitten mun omat. Katsoa kuinka aakkoset on tässä vuosien varrella muuttuneet.
(Ja tällei yleisenä tilannekatsauksena; olen ollut nyt todella todella todella paljon töissä, joten blogin päivittämistahti on hidastunut, etenkin viimeviikolla en vain jaksanut oikeastaan tehdä mitään ylimääräistä. Nyt mulla on onneksi parit kuvat otettuna ja pari postaus ideaa, ja sitten pitäisi ehkä hiukan miettiä tuota Artsy Aprilia, tai siis sitä, että mitäs tässä seuraavaksi tekisi. Vaikka pari visiota mulla on edelleen...)

Nyt annetaan siis puheenvuoro Iitalle. 
muistakaa löysätä keskviikon työpäivän jälkeen kiristävää nutturaa."

***

Jes jes. Vihdoin toi kaksijalkainen lopetti jorinansa, ja antoi meikäläisen viimeinkin aloittaa. Tätä on odotettu. Tällaiset on siis meikäläisen, maailman mahtavimman koiran, aakkoset.

Autolla ajelu on kivaa. Etenkin jos sataa, ehdotan usein lenkille lähtiessä, että jos vaikka mentäisiin autolla vain ajelemaan. En oikein ymmärrä, miksi ihmiset haluavat sateella kulkea ympäriinsä, ja mun pitää aina seurailla niitä.


olen ylpeä Borderterrieri. Ainakin niin nuo kaksijalkaiset sanoo. Aina välillä ne vetoaa johonkin sanomalla "se on tommonen terrieri" mitä lie ne oikeen meinaa sillä sanonnalla. Borderterrieri on varmaankin joku tosi epämääräinen sivistyssana, kun kuvaillaan koiran olevan "ihana ja suloinen ja kaikin puolin mahtava"

Canis Lupus. Eli esiesiesiesi....esi-isäni susi! Olen katsonut muutaman luonto-ohjelman, niin en kyllä halaisi olla susi. Ne joutuu itse metsässä juosta saaliin perässä, eikä kukaan tuo niille ruokaa kuppiin. Lisäksi niillä ei ole omaa sohvannurkkaa, eivätkä ne koskaan saa lämmitellä takan äärellä. Ja ulkonakin ne joutuu olla, vaikka sataisi kuinka kovasti.

D

Elänlääkäriltä saa aina herkkunappuloita. Vaikka on mulle tehty sielä kaikkea ilkeääkin, mutta ne tädit on aina niin kivoja (koska antaa niitä herkkupaloja!) En kyllä ymmärrä miksi jotkut eläimet pelkää eläinlääkäriä, mitä mamiksia!

omistajani osti minulle Furminaattorin. Sillä lähtee irtokarva erittäin hyvin! Olo on niin mukava ja kevyt furminoiniin jälkeen. Ei irtokarvat kutita ilkeästi!


Goog Girl, eli hyvä tyttö. Oon kielikoiria, eli tykkään paljon pussailusta! Oon myös tosi good girl! Etenkin, kun suojelen omistajaani vastaantulevilta koirilta lenkillä. Sanon pari kirosanaa, niin ne ei uskalla tulla lähellekään. Oon vaan niin kova mimmi! En vaan ymmärrä miksen koskaan saa kiitosta siitä, kun auon päätäni, vaan mua kehutaan aina kun menen toisten ohi ihan hiljaa vain. On noi ihmiset tosi outoja.

Sanoiko joku Herkkuja? Olen tosi tarkkakuuloinen ja kuulen kyllä makkarapaketin avauksen, vaikka nukkuisin kuinka sikeästi.


Iita, on mun nimi!

Jänisjahti! Jos bongaan metsässä pupun nin kyllä lähden juoksemaan niiden perään! Aina välillä omistaja antaa mun jahdata niitä, etenkin jos "lähellä ei kulje autoja".

jokainen hieno lady tarvitsee Kauneusunet. Tykkään nukkumisesta. Vietänkin torkkuen suurimman osan päivästäni - ah, mitä elämää! Olen kuitenkin koko ajan tarkkaavainen, jos vaikka joku yrittää kutsumatta tulla kylään. Tai jos joku menee keittiöön, täytyy olla tarkkaavainen, jos vaikka saisi herkkuja (kts. kohta H)

Lenkkeily. Kävellen. Haluan haistella kaikkia hajuja, ja en ehdi tehdä sitä, jos omistaja juoksee. Silloin esitän, että tukehdun. Välillä olen niin laiskalla tuulella, että ehdotan aina lenkin jokaisessa risteyksessä, että "joko käännyttäisiin kotiin". Jos ihminen ei reagoi kauniisiin pyytöihini, saatan esittää, että jalkani on kipeä.


Metsä. Siellä on paljon kivoja hajuja ja saan yleensä kulkea vapaana. Omistajani eivät jaksa taluttaa minua.

N niinkuin Nakki. Onko jo sanonut, kuinka hyviä ne on!? Sain usein nakkeja palkinnoksi (koska olen niin upea) kun treenasin omistajan tottelevaisuutta. (Hiljaa kirjuri, et sinä kouluttanut minua)


Omistajat. Tai palvelijat. Seuralaiset. Rapsuttajat. Ne antaa ruokaa!

"Paisti!" Se meinaa sitä, että jossain veden äärellä on sorsa/joku muu vesilintu makoilemassa - ja mä saan ajaa sen lentoon ja pakoon! Tää on niin hauskaa ja kivaa! Saan äristä niille ja ne pelkurit lentää pakoon ja sanoo vaan et "kvaak kvaak" sieltä vedestä. Omistaja on aina tosi ylpeä musta!


Q

RUOKA! (pitääkö tätä jotenkin selittää vielä?)

minun Selkä oli kipeä vähän aikaa sitten. Edelleenkin yritän aina välillä kerjätä sääliä omistajiltani, ja koilen, jahka he uskoisivat, jos esitän, että selkäni olisi taas tullut kipeäksi. En kuitenkaan enää jaksa niin villisti juosta metsässä tai muutenkaan... (kts. kohta V)

Trimmaus on kauhean tylsää ja tyhmää. Koska mun karvat nypitään pois, ja välillä yksittäisten karvojen kohdalla (jotka ei vielä ole "oikeassa vaiheessa") niiden pois nyppääminen nipistää hiukan. Trimmauksen jälkeen näytän kuulema ihan pennulta ja saankin paljon rapsutuksia.

U

"jos siitä on tullu vaan Vanha?" Niin ne välillä kysyy. Musta on kuulema tullu niin laiska. Mutta täytänhän mä tänä vuonna jo yhdeksän vuotta.

Minä, sisaruksiani ja äitimme.
Kuvan ottanut kasvattajani Sini Lindroos

Flagstones Wildcat, eli Maire. Oli mun äidin nimi. En kyllä muista siitä mitään, oon viimeksi nähnyt äitini ihan pienenä pentuna. Olen onneksi niin itsenäinen, etten kaipaa äitiäni tai muitakaan sisaruksiani. Äidin tavoin mäkin olin sijoituskoira, jonka piti saada pentuja. Mutta sitten mulla ei haluttukaan teettää pentuja. En tiedä oisko musta tullut hyvä emo. Todennäköisesti, oon niin taitava :)

X

en kauheasti välitä saada koiraYstäviä. Mulla on pari hyvää kaveria, mutta en tykkää muiden koirien käytöksestä. Lisäksi mun kimppuun on hyökännyt toinen, isompi koira monta kertaa, niin nykyään epäilen, että melkein kaikki vieraat koirat aikoo hyökätä. Tykkään kissoista, ja niitä voi koettaa myös jahdata.


Z

Å

Äänet, kuten ovikello (tai oven koputus) mitä pitää haukkua kuin viimeistä päivää! Se on niin kivaa! Omistajat ei tykkää, ja yrittää hiljentää mua suihkupullon kanssa (hyi, en tykkää) Mut mä vaan varmistan, ettei kukaan pääse tunkeutumaan meidän taloon luvattomasti.

Ööö... Omistajieni mielestä olen ehkä hiukan tyhmä, mutta mä esitän vaan.


Koska oon tosi itsepäinen, niin päätin olla tekemättä pari kirjainta, koska ne oli niin tyhmiä. Mut hei, I do what I want! Muahan ei käsketä!

Kommentit