Australia Sydney - I

Noniin, kuten aiemmin jo lupasin: tässä näitä aussikuvia piisaa! Mutta ennen niihin paneutumista selvitellään hiukan numeroita. Yhteensä kuvia kertyi koko matkalta neljätuhattakolmesataaviisikymmentä (4350). Nämä blogiin ladattavat kuvani rajasin jopa kolmeensataankahdeksaankymmeneenkahdeksaan (388). Nämä kuvat edelleen rajasin sataanneljäänkymmeneenkuuteen (146) jotka latasin facebookkiin. Suurimman osan näistä "karsimisista" tein jo tiistaina, eli tulopäivänämme, kahdenkymmenenkahden (22) tunnin lentomatkan jälkeen ja maksimissaan tunnin yöunilla. Huh. Kuka siis ymmärsi, että meikäläinen ei osaa/pysty/kykene nukkua lentokoneessa melkein ollenkaan? :D

Vielä mainittakoon, että päätin lisätä nämä kuvat blogiin kolmessa (3) eri osassa, ja tässä niistä ensimmäinen. Enjoy!

SYDNEY AUSTRALIA 2012

Lähtöpäivä 12.10
Meillä oli siis lähtö perjantaina 12.10 siinä klo 23.55, eli lähtö arvatenkin meni lauantain puolelle. Kone lähti siinä tasan kahdeltatoista, eli aikalailla ajallaan.

Mentiin kentälle suhteellisen aikaisin, jo siinä kymemnen kieppeillä. Lähtöselvitys kävi nopeasti, iskä maksoi golfbägistään tullen extrahinnan, mentiin turvatarkastuksen läpi ja jäätiin odottelemaan, että päästiin koneeseen sisään.

13.10: Välietappi - Singapore
Lauantai meni kokonaan koneessa istuessa. Lisäksi nuo aikavyöhykkeet ovat tosi hämärä ja epämääräinen. Aikaa on tosi vaikea mitata, sillä kellonaika vaihtuu jatkuvasti ja muutenkin ajan mittaaminen oli todella vaikeaa, sillä ei ikinä tiennyt että pitäisikö elää suomen, singaporen, sydneyn vai minkä ajassa. Meillä oli siis välipomppu singaporessa, jonka kenttä oli valtava! Vaikka meidän kone saapui, että lähti, samasta terminaalista, olivat lähtö- ja tuloportit aivan kentän vastakkaisilla laidoilla, ja sen välin kävelemiseen meni noin puoli tuntia! Onneksi meidän ei tarvinnut käydä hakemassa laukkuja, vaan ne siirtyivät automaattisesti. Aina tuollaisissa vaihtotilanteissa kuitenkin on pieni pelko, että ne kapsäkit lähtevät väärään koneeseen, jäävät singaporeen... tai jotain muuta vastaavaa :D

Enää 6 minuutin kävelymatka meidän lähtöportille c24

Käytiin tietenkin Starbuck'sissa. Meikäläinenhän ei muutoin kahvista tykkää, mutta Starbucksin kahvit ovat niin makeita herkkuja, että niitä voin juoda :)

Tommoisen paavopesusieni vetolaukun haluaisin <3
 En nyt lainkaan muista moneltako meidän lento saapui singaporeen, saati monelta se lähti singaporesta. Tämä singapore-sydney välin kone (Qantas) oli huomattavasti mukavampi, viihdetarjonnaltaan laajempi ja ruokakin oli parempaa kuin helsinki-singapore välillä meitä kuljettaneen koneen (Finnair). Molemmat lennot olivat tupaten täynnä väkeä, mutta porukka oli aika hiljaista, ja suurin osa vain nukkui koko lennon ajan. Meikäläinen oli sitten yksinään niitä muutamia harvoja, jotka valvoivat suurimman osan lentoajasta katsellen leffoja, sarjoja ja pelaten pelejä :)

Magic Mike ja Daim

Osan ajasta myös kuuntelin musiikkia ja kirjoittelin matkapäiväkirjaa
 14.10: Vihdoin perillä - Sydney
Saavuttiin Sydneyn lentokentälle paikallista aikaa 7 am. Saatiin kamat nopeasti, mentiin passintarkastusten ja ties minkä kaikkien muiden turvajuttujen läpi ja jes, me oltiin viimeinkin päästy perille! Ilma ei vielä ollut mikään erityisen lämmin, olihan kello vasta seitsemän aamulla, ja aurinko vasta noussut. Saatiin sitten taksi ja päästiin hotellille. Hotelli ei ollut virallinen hotelli, vaan kalustettu huoneisto, jossa oli aamupalatekomahdollisuudet ja respakin auki vain kaksi tuntia päivässä (kiinni keskiviikkoisin ja sunnuntaisin)

Hotelli sijaisti Randwickissa, bussimatkan päässä Sydneyn keskustasta, Alison Rd:lla, vastapäätä Royal Randwick laukkarataa.

Heitettiin kamat sisälle, käytiin suihkussa, vaihdettiin vaatteet ja lähdettiin hiukan käppäilemään Randwickin lähimaastoon. Lopulta päädyttiin kävelemään aikas pitkä matka Coogee Beachille.

Oli kyllä outoa kun ne ajeli väärin päin. Autoilijat kuitenkin antoivat paljon ystävällisemmin tietä jalankulkijoille kuin suomessa ikinä. Jos risteyksessä ei ollut valoja, kuului autojen aina väistää jalankulkijaa.

Tässä vaiheessa ilma ei vielä ollut mikään kovinkaan kuuma, joten meikäläisellä oli farkut jalassa. Ilma kuitenin lämpeni erittäin paljon päivän mittaan.

Postilaatikoita
 Sitten pääsiin viimein Coogee Beachille!

Meri oli niin upea ja sää niin kaunis!

Rannalla oli sunnuntaina todella paljon väkeä. Siellä oli varmaankin joku special lasten leikkipäivä ja surf rescue koulutuspäivä :D

Muistoseinä, joita oli Coogella usemapiakin.

meikä oli hiukan väsynyt matkan jäljiltä.

Tirppa pääsi kuvaan :)

Toinen muistoseinä

Ostettiin leipomosta tällaiset erittäin hyvän makuiset leivät välipalaksi.
Kun tultiin takaisin "kotiin" siinä 1 aikaan päivällä, kenenkään meistä ei pitänyt mennä nukkumaan, mutta äkkiä kaikki olivat nukahtaneet. Herättiin sitten siinä 5 pm ja meikäläinen kuvitteli koko ajan, että kello on viisi aamulla, ja ihmettelin pitkää että a) miksi aurinko oli jo niin korkealla ja b) miksi ihmeessä me ollaan lähdössä ulos syömään kun me juuri ostettiin aamupalaa. Noh, sitten sainkin selville, että se kello ei ollutkaan viisi aamulla, vaan illalla, eli oltiin vielä samassa päivässä kuin hiukan aiemminkin.

Ensimmäinen illallinen Austraaliassa!

Käytiin Macchiato nimisessä paikassa syömässä
 Erehdyttiin kävelemään Randwickistä keskustaan päin, mikä on aikas pitkä matka. Ihmisille rupesi tulemaan siinä nälkä ja kiukkukin, joten päädyttiin  vain ensimmäiseen ei-take-away-paikkaan mikä tuli vastaan.

15.10: Circular Quay

Maailman ihanimman makuista mehua!

Hommattiin meille MyMulti1 kortit, joilla sai käyttää vapaasti junaa, bussia, lauttaa sekä ratikkaa (jolla ei koskaan menty) Sydneyn alueella. MyMulti kortteja on 3 eri laatua, joilla saa matkustaa eri laajuisilla alueilla, ja tämä oli niistä suppein, mutta kattoi kuitenki laajan alueen.

Ooppetatalo

Lähdettiin aivan rändömillä ferrymatkalle Parramattaan.

Harbour Bridge

Parramatta Riveriltä kuvattuna Sydneyn keskustan pilvenpiirtäjiä (voiko noita sanoa pilvenpiirtäjiksi vai onko ne vaan "korkeita rakennuksia"?)

Siellä tuuli erittäin paljon. Muutenkin Sydney oli todella tuulinen kaupunki, ainakin näin "heidän keväisin"

Lähikuvaa oopperatalon laatoista. Hämmennuin kun laatat eivät olleetkaan valkoiset!

Oopperatalon vessa oli aika upea! ;)

Jäätelöt Circular Quayn kahvilassa, aika hyvällä näköalalla ;)

Royal Rindwickin ostoskeskuksen Fresh Fruits Market
 Illalla lähdettiin keskustaan kävelemään Harbout Bridgen yli. Siltä on meikäläisestä kaunis vain kaukaa katsottuna ja mieluiten iltavalaistuna. Liian läheltä se on liian... rautainen...

Käytiin Australian Hotel pubissa yksillä. Tämä on yksiä harvoja pubeja jossa on tarjolla kaikkien osavaltioiden oluita. Pubi sijaitsee The Rockissa. Lisäksi mainittakoon, että meikäläinen joi siiderin, sillä en tykkää oluesta :D

Harbour Bridgen ajokaista.

Ooppeatatalon upea iltavalaistus sillalta katsottuna

Sircular Quay ja kaupungin valoja.

Käytiin Appetito nimisessä ravintolassa (the rockisssa, george st.) Jos joku joskus käy, suosittelen maistamaan raviolia, oli nimittäin h-y-v-ä-ä!

Tiramisu jälkkäri
 16.10: Taronga Zoo ja Sydney Tower Eye

Noh, kuten tuosta yläpuolisesta lauseesta varmaanin ymmärtää, mentiin tänä päivänä Taronga Zoohon, joka oli tosi upea ja kiva paikka! Eläimillä oli isot häkit ja oli tuo nyt huomattavasti hienompi paikka kuin korkeasaari :D Mentiin eläintarhaan lautalla. Sen jälkeen kuljettiin eläintarhan yli vievällä "köysiratasjutulla", mistä näki kivasti sydneyn ja eläintarhankin yläpuolelta (pienenä miinuksena erittäin lähmäiset ikkunat :D)

Meikäläisen arvostus koalia kohtaan kasvoi vain ennestään tuon meidän matkan aikana. On ne vaan niin chillejä otuksia!

Se vilkutti :)

Tää kilppari oli vaan niin hauskan näköinen! Katsokaa nyt noita silmiä!

Kuten meilkein kaikkialla, piti meikäläisenkin ottaa nämä perinteiset kirahvikuvat, jossa kirahvin taistalla näkyy sydneyn keskustaa! Ainut vain, että meikäläiselle ominaiseen tapaan, en tykännyt niistä "asiallisista" kuvista. vaan päädyin napsimaan "juliamaisella tavalla huumorilla höystettyjä kuvia"...

Ei niin asiallinen kirahvi

Se oli niin söpö <3

Hömppä kiraffi :)

Äiti nappasi heinon kuvan, kirahvi näkyi juuri ja juuri ! :D

kelpaa siinä vuorikauriin(?) noissa maisemissa!
Meidän eläintarhapäivä oli myös meidän loman siihen mennessä kuumin päivä! Asteet nousi lähemmäs kolmeenkymmeneen, jollei jopa yli.

Tästä kengurusta on erittäin monta, melkein samanlaista kuvaa, mutta koska se oli niin suloinen, en raaskinut poistaa niitä :D

Tasmaaniantuholainen (tasmanian devil), Pussipiru, ottamassa aurinkoa ;)

Käytiin äitin kanssa katsomassa vesinokkaeläin ja ajauduttiin kenguruaitaukseen, johon sai mennä itse sisään myös kävelemään polulle!

Meikäläisen suosikeiksi nousi koko eläintarhasta varmaankin koalat, norsut ja kirahvit.

Nosunpoikanen

Mentiin katsomaan hyljeshowta, joka oli meikäläisen mielestä hyvä! Ainut miinus oli se, että esityksessä essintyi vain kolme hyljettä. Olisi ollut kivempi jos niitä olisi ollut enemmän!

haidemostraatio

Se esitteli viiksiään ;)

Upeat tiikerit <3

Timon :)
Mentiin myös katsomaan lintujen lentoesitystä, joka oli sekin erittäin hyvä!

Ihanan isot silmät tällä pöllöllä!

Kun lähdettiin pois eläintarhasta, mentiin aluksi syömään, ja sitten lähdettiin käymään Sydney Tower Eyessä, eli Sydneyn korkeimmassa rakennuksessa, joka on yli 300 m korkea ja sieltä on hyvät näkymät koko sydneyn alueelle, ja hyvällä säällä sieltä saattaa nähdä blue mountainsseille asti. Sydney Tower Eye on kuin Sydneyn Empire State Building. Näkymät olivat upeat! Pääsylipun hintaan sisältyi myös 4D teatterinäytös!

Meikä oli pidempi kun sydeny tower!

Näkymä Hyde Parkiin

Hyde Parkissa oli (Asian) Food Festival, jossa käytiin samana iltana pistäytymässä. Mitään kovinkaan erikoista siellä ei ollut, pääasiassa aasialaista ruokaa myytävänä, juotavaa sekä musiikkia

Näkymä Darling Harbourille

Näkymä Harbour Bridgelle

Näkymä Royal Botanic Gardeneille päin :)

Lentokenttä

Auringon lasku oli upea!

Harbour Bridgen iltavalaistus

Kun kaupungin valot syttyivät, oli näkymä meikäläisen mielestä kauniimpi Darling Harbourin puolelle ;)

1/3 kuvista nyt käyty. Mitäs tykkäsitte?

Ainiin, katsoin tänään nauhalta Olipa Kerran tallennukset, ja meikäläinen tykästyi kyllä siihen sarjaan! Kauheasti on jäänyt ohjelmia katsomatta, niin nyt meikäläisen pitää hiukan kiriä ja katsella niitä nauhalta ;)
Näin eilen kahta kaveriani, katsottiin hiukan kuvia. Latailin myös kuvat facebookkiin, mutta tänne en jaksanut niitä alkaa enää illalla lisäilemään. Eilen ostin myös Christopher Paolinin Perillisen (Eragon-kirjasarjan viimeisen osan)! Oli ihana päästä lukemaan sitä!

Lisää kuvia tulee näillänäkymin huomenna ja ylihuomenna

1. Ihan uskomattoman ihania kuvia haluun tonne!!! :)))

1. hahaa kiitos, on kyllä näkemisen ja kokemisen arvonen paikka! Kunnon matkakassa kannattaa vaan kerätä, on nimittäin aika kallis kaupunki (etten ihan tyhjätaskuna suosittele lähtemään)