Thailand (part 1)

No huh huh ja terve! Taidan jonkinlaisesta jet lagistä kärsiä, sillä olen mielelläni ja pirtetänä herännyt aika aikaisin joka aamu tuloni jälkeen (viimeistään kahdeksalta) muuta ei sen puoleen, olen joka ilta tunnollisena tyttönä mennyt jo ennen 11 nukkumaan, joten unta olen saanut reippaasti kyllä!

Nyt olisi siis taasen tarkoitus ruveta hissunkissun läjäyttelemään näitä kuvia tänne blogin puolelle. "Aikaansaavana" tyyppinä meikäläinen päätti käyttää tämän aamuisen ajan "hyödyksi" istumalla koneella ja karsimalla kuvia. Heräsin siis tänään aamulla ansiokkaasti kello 6.30, kävin vessassa ja äkkiä en enää saanutkaan unta - samapa tuo.

Noh, miten meidän loppureissu meni: näin tiivistetysti että: hyvin. Päästiin turvallisesti takaisin kotiin. Meidän takaisintulopäivä oli pitkä. Edellisenä iltana (eli siis 11.1) pakkailtiin kaikki kamat laukkuun (joo, jopa siihen meikäläisen rikkinäiseen, joka joutui kentällä sitten kelmutukseen - ja hyvin kesti superkelmu koko matkan kotiin!) ja mentiin nukkumaan vasta joskus kahdentoista jälkeen. Meikäläistä taisi myös vähän jänskättää/kauhistuttaa kotiin lähtö - oltaisiin molemmat niin haluttu jäädä vielä pidemmäksi aikaa - etten saanut kunnolla unta, joten en kyllä mennyt nukkumaan kahdeltatoista. Ja herätyshän meillä oli sunnuntaiaamuna (eli 12.1) kello 5.00. Vielä hammasharja laukkuun ja lentokledjut päälle ja sitten mentiin kirjaamaan itsemme ulos (eli annettin ainoastaan avain vastaanottoon) ja saatiin pienet aamupalarasiat (jonka meikäläinen söi jo hotellilla). Bussi tuli hakemaan hiukan ennen kuutta, ja kun oltiinkin kaikki jo valmiina niin päästiin sitten ajoissa lähtemään. Bussi kiersi muutaman muunkin hotellin kautta ja sitten saavuttiin lentokentälle. Ja meidän lento oli lähtemässä vasta kolmen tunnin päästä. Wohoo. No tunti siinä meni laukun kelmuttamisessa, lentolippujen saamisessa, ruumaan menevän laukun läpivalaisussa, laukun lähtöselvityksessä, turvatarkastuksessa, passitarkastuksessa (saatiin niin komiat leimat siitä että lähdettiin pois). Kaiken tämän jälkeen oli kuitenkin vielä kaksi tuntia pelkkää odottelua... Odottelua... odottelua... odottelua... blaah. Meikäläinen järjesti oman venyttelysession ja sitten lähdin kävelylle: kävelin vain päättömänä ympäri odotushallia ja mutkittelin penkkirivien väleissä. Ja sitä rundia tein puoli tuntia. (ja en kävellyt samalla tavalla kun lentokentällä odottelijat normaalisti kävelevät, eli sillee hitaasti, vaan oikeasti harpoin ympäri odotusaulaa kun mikäkin mielipuoli :D) Mutta kävelyn ansiosta meikäläisen mielestä 12 tunnin paluulento ei ollut ihan niin kamala.

Ja pakko siis vielä mainita: Krabin lentokenttähän on ihan mahdottoman pieni. Siellä oli tasan kuusi kauppaa, joista yksi oli kahvila. Ja näistä kolme sijaistsi kansainvälisten lentojen puolella. Ja "kaupalla" tarkoitetaan tässä tapauksessa enemmänkin pientä puljua, jossa myytiin ehkä hiukan tuliaiskrääsää.

Lento siis kesti sen 12 tuntia, oli ajallaan ja oltiin Suomessa paikallista aikaa 16.30. Jo tässä tapauksessa oltiin oltu hereillä jo 17 tuntia. Meikäläisellä oli kuitenkin niin paljon asiaa porukoille, että aika hujahti kuin siivillä (myös Iitaa piti lähteä heti kotiin tultua lenkittämään - paluu arkeen!) ja meninkin sitten nukkumaan hiukan kymmenen jälkeen, eli kun hereillä olo tunteja oli kertynyt jo 22 :D

Mutta, olen siis nukkunut muuten hyvin ja rentouduin vielä maanantaina viettämällä vapaapäivää. Nyt kuitenkin lopullinen paluu arkeen ja töiden pariin on tapahtunut. Ja oikeastaan haikailen jo uutta matkaa.
Vaikka pakko kyllä myöntää: oli sinne töihin ihan mukava palata. Ja oli se kyllä mukava tulla takaisin kotiin.

Sanoin mummolle jotenkin näin: se taitaa olla onnistuneen loman merkki jos joutuu lähteä kotiin. Sitten on joku mennyt pilalle jos saa lähteä kotiin. Ja me jouduttiin lähteä takaisin.
Mutta mitä ideaa olisi lähteä matkalle, jos sieltä ei joutuisi joskus tulla takaisin? Siinähän se koko idea on.

Anteeksi pitkän pitkä sepostus viimeisestä päivästä. Nyt kuitenkin itse asiaan: olen jakanut kuvat useampaan postaukseen. Yhteensä kuvia tuli otettua vain 2500 (kahden viikon ajalta, c´moon, kyllä mä parempaan olisin pystynyt!) ja en ole vielä varma kuinka moneen postaukseen ne jaan. Joko kolmeen tai neljään.

THAILAND KRABI AO NANG - 28.12 - LÄHTÖPÄIVÄ

Koko päivä menikin matkustaessa. Meidän lento lähti joskus kolmen aikaan päivällä ja perillä oltiinkin sitten vasta seuraavana aamuna.

Saatiin kunnon gurmeee ateria. Siinä oli alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka :D

29.12. - ENSIMMÄINEN PÄIVÄ

Oltiin siis perillä joskus seitsemän aikaan aamusta ja jo joskus yhdeksältä oltiin hotellilla. Me saimme huoneen melkein heti tulomme jälkeen. Olimme sitten jonkin aikaa altaalla ja sen jälkeen lähdimme Ao Nang Beachille. Pari ensimmäistä lomapäiväämme olivat pilvisiä, mistä meikäläinen oli erittäin pettynyt. Onneksi oli kuitenkin lämmin! Asteita oli 30 ja merivesi jäi lämmöllään varmaan muutamalla asteella.

Ao Nang Beach

Ao Nang Beach on aika vaatimaton, kapea ja sumeavetinen. Ihan mukava ranta, josta pääsee hyvin uimaan. Vesi on matalaa ja ranta suhteellisen pitkä. Ei kuitenkaan niin kiva kun muut rannat missä käytiin. Rannalta myös lähtee pitkähäntäveneitä kaikille muille lähirannoille. Mutta niillä matkustamisesta varmana lisää myöhemmin.

Voisin jossain vaiheessa kijoittaa ns. rantaesittelyt ja laittaa rannat omaan suosikkijärjestykseeni. Kirjoittaa plussat ja miinukset ja sillee :) Mutta aluksi hoidetaan tämä kuvatulva pois alta!

Hotellia valitessa ehdoton kriteerimme oli, että sen täytyi olla keskellä kaikkea. Ja tässä me onnistuttiin taas (sama juttu oli silloin irlannin hotellin kanssa). Astuttuamme ulos hotellista olimme heti pääkadulla, jolla lähestulkoon kaikki katumyymälät ja ravintolat sijaitsivat. Ja ranta. Sinne oli meidän hotellin ovelta 150 metriä.

Näkymä hotellimme parvekkeelta suoraa alas. "Onko teillä puutarhanäkymä" Niinkuin äiti kysyi. No ei oikeastaan. Heti kun nosti katsettaan näkyi viereisen talon seinä.
Illalla lähdettin rannalle katsomaan, josko näkyisi auringonlasku (ei näkynyt) ja sitten mentiin syömään.

Löydettiin kantapaikkamme ensimmäisenä iltana. Ruoka oli hyvää ja sieltä sai melkein mitä vain. Eksyttiinkin jostain syystä tänne neljä kertaa lomamme aikana (huh huh, vaikka meidän piti käydä joka kerta eri paikassa syömässä)

ommm ruokaa :)

Ja jälkkäriksi babana split ja mojito!

30.1. - TOINEN PÄIVÄ KRABILLA, ELI SE PÄIVÄ KUN NÄHTIIN ENSIMMÄISEN KERRAN APINAT

Toinen päivä alkoi aamiaisen merkeissä. Aamupalalla oli tarjolla sekä meille länsimaisille sopivaa ruokaa - leipää, muroja, hedelmiä, jugurttia, munia ... kuin myös thaimaalaista aamupalaa (ne syö sillä riisiä ja nuudelia myös aamupalaksi, jo on marjat!)

Meidän huone oli käytävän päässä. Ja tää on jotain niin wnb taiteellista

Hotellin allasalue (ja ravintola on tuossa oikealla. Siellä tarjoiltiin myös aamupala) Ja tuolla takana on tuo aita, heti sen takana on pääkatu. Järin paljon ääniä kadulta ei kuitenkaan kuulunut, eivät ainakaan häirinneet meikäläisen allasrauhaa koskaan :D
Mutta tänä päivänä me ei jääty altaalle - vaan lähdettiin rannalle. Meidän tavoite oli nimittäin löytää apinat, joita rannalla eleli.

Tämä koira oli aina tuossa samassa paikkaa. Omistaja varmaankin omisti viereisen katumyymälän

Sää oli edelleen pilvinen, mikä pänni allekirjoittanutta.

Ja sieltä, vakkaripaikaltaan ranan toisesta päästä me ne löydettiin - apinat! (ja iso lauma turisteja niitä kuvaamassa)

Apinat olivat erittäin rohkeita ja tottuneita ihmisiin. Kiipeilivät turistien päällä. Yksi poikanen kiipesi myös Essin päällä ja vetäisi alas sekä essin hameen, että bikinien yläosan. Meikäläinen tiestysti vain kuvaa nauraen. (ja anteeksi kaikille, jotka nyt kuvittelivat, että julkaisisin sellaisia kuvia - pahoitteluni, mutta en)

Edellisenä iltana huomattiin polku, joka meni ylös viidakkoon ja todennäköisesti mäennyppylän toisella puolella olevalle rannalle. Päätettiin nyt siis valoisan aikana läheä katsomaan minne se vie.

and up it goes! Ja kyllä - rappuset tuntuivat (ja olivat) vielä huterammat ja epäluotettavammat kuin miltä näyttävät!

Näitä erilaisia alttareita oli rumempina ja heinompina ympäri ämpäri. Aina välillä mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Tämäkin
oli siellä viidakon keskellä, polun reunassa. Meidän hotellilla oli näitä myös kaksi. Toinen (eritätin hieno, paljon hienompi kuin tämä) oli näkyvällä paikalla,  toinen taas piilossa viidakon kupeessa ;)
Päästiin kuitenkin viidakon läpi ja mäennyppylän yli ja löydettiin pieni ja rauhaisa ranta, joka oli jonkun hotellin välittömässä läheisyydessä. Ns. Hotellin oma ranta, muttei kuitenkaan. Meidän piti jopa ilmoittaa tulostamme ja kirjoittaa nimemme johonkin listaan.

Otettiin hiukan lepoa ja kuvia ja rentouduttin tällä mystisellä rannalla (jonka nimeä en muista) ja sitten mentiin takasin samaa reittä kun tultiin.

Rupesi sitten tulemaan pieni nälkä jo, ja päädyttiin ihan sattumalta eräälle pannukakku kojulle, jonka yhteydessä sai myös smoothieita ja drinkkejä. Tilasin siis jonkin epämääräisen drinkin (taisi olla blue hawaia tms) ja mango smoothein (joka oli pieni pettymys, vain mangoa ja jäitä) sekä banaani suklaa pannarin.

Nuo pannarti on joku paikallinen erikoisjuttu. Ja ne on hyviä! :)
Illalla lähdettiin sitten taas kiertelemään hiukan "kauppoja".. Kojuja pitäisi varmaankin sanoa. Löydettiin myös whatsapp apinahymiö patsaat! Ehdin juuri ottaa niistä kuvan, ennenkuin myyjäukko tuli sanomaan, ettei saa kuvata.

Kevätkääryleitä alkupalaksi! :)
31.12. - UUSI VUOSI, UUDET KUJEET ELI ILOTULITUSTA RANNALLA

Jos en nyt ihan väärin muista, niin vietettiin uudenvuoden aamu altaalla. Illalla lähdettiin uudenvuoden päivälliselle, joka kuului hotellin hintaan. Se järjestettiin yhteistyössä jonkun toisen hotellin kanssa ja meidät kuskattiin sinne bussilla.

Saatiin tullessa coctailit, vaikka niissä ei tainnut olla lainkaan alkoholia.

Pientä esitystä ja ohjelmaa oli myös järjestetty. Juontaja toisti jatkuvasti vain "we are happy to celebrate happy new year with you!"

Pöytä oli laitettu komiaksi!

Alkupaloja ja leipää.

Lisää alkupaloja

Ahdoin lautasen täyteen ruokaa :D

:D Meikäläinen hullaantuu aina buffetissa.... :D

Thaimaalainen tanssiesitys, joka oli niin kiinnostava, että lähdin hakemaan jälkiruokaa :D

Ja jälkkäriii :)

Heti kun oltiin syöty, lähdettiin takaisin omalle hotellille, sillä kaivattiin vähän juotavaa (juhlassa juomat olivat maksullisia, ja vain ruoka sisältyi hintaan). Naurettiin sille, että hotellin uima-allas on "closed". (noissa hapsuissa siis)

Petteri Punakuono :)

Sitten lähdettiin rannalle. Jolla ihmiset lähettelivät noita lentäviä lyhtyjä (joiden lähettely oli muuten kiellettyä, mutta kait uutenavuotena saa tehdä poikkeuksia). Rannalla oli myös upea ilotulitus, kun vuosi vaihtui.

Kaikista huvittavinta meikäläisestä kuitenkin oli, että olin uutenavuotena a) hiekkarannalla kävelemässä ja b) jalassani fläbärit ja päälläni ohut toppi ja shortsit. Se pisti naurattamaan.

Tässä on sen metsäreitin alku, joka edellisenä päivänä kuljettiin.

Eksyttiin sitten erään hotellin allasalueelle (ihan vahingossa) sillä sieltä kuului ihan mahtava livemusa. Kukaan ei estellyt meitä, käveltiin vain suoraa mukaan ja katsomaan showta.

kun se esitys sitten loppui, siirryttiin viereiseen baariin ananas drinksuille!

Ananasdrinkkien jälkeen taas löydettiin tiemme irkkupubiin. Kyllä kuulitte oikein: irkkupubi oli rantautunut thaimaaseen! Ja kyllä arvasitte oikein: meidän oli pakko päästä sinne (vannoutuneita irkkufaneja kun ollaan)
Käytiin siis Magnerssilla (vaikka meikäläiselle se on edelleen Bulmers)

Se pieni miinus on kuitenkin mainittava, että pubissa ei soinut irkkumusa, vaan ihan perinteinen bilejytky.

Lähdettiin nukkumaan sitten joskus kolmen aikoihin. (Ja suurinosa paikoista rupesi jo hiljenemään ja sulkeutumaan. Kyllä sinne osa jäi vielä auki, mutta meitä ei järin bailaaminen kiinnostanut lomamme aikana) Laitettiin hiukan viestiä teille Suomeen, ja huvittuttiin taas siitä, että täällä suomessa poruka oli vasta lähdössä juhlimaan, kun me jo tuliin takaisin hotellille. On se niin kummaa nää aikavyöhykkeet.