F-Sarja?

Googlettelin hiukan, että mitä kaikkea tuo F-Sarja voikaan tarkoittaa ja mihin se voi liittyä. No, enpä löytänyt muuta kuin viittauksen F-ryhmään, joka on siis ralliluokka. Ja sitten on tietty joku F sarja autoja esim. Fordilla... Toivottavasti tällä itsekeksimälläni jutulla ei nyt ole sen enempää merkityksiä, jotka eivät ole minulle valjenneet. Olisi todella noloa puhua aina jostain todella pervosta, vaikka tarkoitan aina tätä muutaman poistauksen settiäni.

Tämä postaus on yksi F-sarjan postauksia, joka olisi ehkäpä pitänyt julkaista ensimmäisenä, mutta viimepostauksen lopulla rupesin vasta miettimään, pitäisikö minun avata tätä asiaa jollain tavoin... Noh, tässä se avaus nyt sitten tulee.

Mikä F-sarja?
F- sarja on ns. postaussarja, jonka postaukset tunnistat F-kirjaimella alkavasta otsikosta. Sarjalla ei ole virallista teemaa, vaan postausten aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Olen ainakin näin aluksi pohtinut, että tämä setti ei välttämättä sisältäisi kuvapostauksia, vaan kaikki olisivat sisällöltään tekstipainotteisia - mutta juuri kun näin päätin, ilmestyi päähäni muutama idea kuvapainotteisiinkin postauksiin. Mutta, pääasiassa pyrin sarjan postauksen pitämään teksti ja ajatuspainotteisena.

Miksi F-sarja?
F-sarjan perimmäinen tarkoitus on motivoida minua kirjoittamaan. Viimeaikainen blogiaktiivisuuteni on ollut suhteellisen vähäistä ja yritänkin nyt löytää toimivaa keinoa aktivoida itseäni. Sillä intoa bloggaamiseen kyllä löytyisi, tekstinaiheet vain tuntuvat yleensä puuttuvan.

Postaussarjan tarkoitus olisikin motivoida minua kirjoittamaan eri tyylillä kuin ennen. Olen ennen tätä kirjoittanut yleensä pidempiä ja kattavampia postauksia ja ajattelinkin, että minulle voisi olla hyvä aika kokeilla eri tyylistä kirjoittamista (perinteisemmän tyylin rinnalle) jossa minun ei välttämättä tarvitse kirjoittaa aiheesta niin kattavasti ja "hienosti" useiden kappaleiden voimin, vaan voisin esimerkiksi kirjoittaa muutaman lauseen mittaisen ajatusjuoksun aiheesta f (koska eihän x sovi tämän postaussarjan esimerkki muuttujaksi).

Miten ja milloin?
F-sarjaan kuuluvien postausten väliin saattaa sillointällöin ilmestyä joitain muitakin postauksia, esim. kuvapostaukset, jos en aio yhdistää niitä tämän sarjan postauksiksi. Ainakin tämä maaliksuu on nyt pyhitetty tälle sarjalle. Ehkä sitten huhtikuussa alkaa A(pril)-sarja? ;)

En aio luvata minkäänlaista "postaus per päivä" tyylistä juttua, mutta nyt kokeillaan, kuinka tällainen systeemi vaikuttaa meikäläisen ideointiin ja inspiraatioon.

Häh?
Idea F-sarjasta syttyi päässäni sen jälkeen kun olin kirjoittanut sarjan pari ensimmäistä postausta "Family" ja "Friends". Kaipasin niiden seuraksi kolmatta postausta ("Freedom"), jotta saisin aikaiseksi kivan, hiukan tavallisesta poikkeavan kolmen postauksen trilogian. Tämä idea jäi muhimaan ja postaukset hetkeksi luonnosvaiheeseen odottamaan sen kolmannen idean saapumista. Idean löydyttyä lähti se paisumaan, jonka jälkeen päätin (yrittää) aloittaa F-sarjan kirjoittamisen.

Ja tästä postaussarjasta pyrin poistamaan sellaiset "näin minun päiväni meni" ja "näitä juttuja olen viimeaikoina puuhaillut" tyyliset jutut. Mitä nyt tulee postauksen aiheesta riippuen kerrottua omasta päivästä...

DSC_0291 DSC_1583 DSC_1587 DSC_0675


Ja oikeasti kukaan muu ei varmaan edes huomaa, että kirjoittaisin jollaintavalla eri tyylillä tai postaukset olisivat eri tyylisiä. Mutta ainakin itselle tämä toimintamalli on hiukan erilainen kuin tavallisesti.

Kommentit