Olenko narsisti?

Hah, ehkä vähän yliampuva otsikko. Pakko myöntää.

Olen pahoillani, että kirjoitan aiheesta "dietti" jälleen. Olen kuitenkin viimeiset pari viikkoa ollut lomalla, joten minulla on ollut hyvin aikaa satsata itseeni, ajatuksiini ja ennen kaikkea diettiin. Diettiin liittyvät asiat ovat aikalailla pyörittäneet päiviäni ja pyörineet myös ajatuksissani. Ja minä pidän siitä kyllä. Jahka arki alkaa taas rullata, pitää kuitenkin alkaa keskittyä myös muihin asioihin, joten veikkaan, että myös nämä "diettiaiheet" hiukan vähenevät. Eli kestäkää vielä hetki muruset - kohta palataan takaisin "vanhaan" eli siihen, että en lähes koskaan edes mainitse käyneeni juoksemassa tai salilla tai mealpreppaavani.

Tänään kuuntelin pitkästä aikaa radiota. Kanava oli Kiss ja juontaja höpötti tuoreesta brittitutkimuksesta (Kissin uutinen täällä;  Brunel University London uutinen täällä), jonka mukaan enemmän narsistiset ihmiset ottavat ja julkaisevat itsestään kuvia salilta, dieteistään ja treeneistään sekä tuloksistaan. Heitä motivoi (ja heidän egoaan pönkittää) heidän muilta sosiaalisen median käyttäjilta saavansa huomio ja hyväksyntä.

Ripesin myös hiukan miettimään omia motiivejani diettipäiväkirjan julkaisuun. Ja tulevaisuudessa tuloksien julkaisuun. Olenhan minä jo kerran julkaissut yhden dietin tulokset.

Kuva otettu 30.6.2016 klo 22.11 #2 Kuva otettu 30.6.2016 klo 22.10 #4


Mutta pakko kyllä myöntää, että en kyllä varmaan muutoin täytä tutkimuksen "narsistin" piireitä:
  • En koskaan julkaise kuvia ota kuvia salilla tai pukuhuoneessa. Olen koko elämäni aikana ottanut yhden saliselfien (ja sekin meni huonosti). 
  • En osaa ottaa belfieitä. (Yritys on kuitenkin välillä kova) 
  • Saatika julkaise belfeitä. KOSKAAN.
  • Snapchatissa saatan laittaa juoksulenkin jälkeen "aamulenkki DONE"- tyylisen kuvan rumasta, punaisesta ja hikisestä naamastani. Firman lippis päässä (jeah, herkku!)
  • En paljoa koskana julkaise ylipäätänsä mitään kuvia itsestäni tai urheilustani
  • En kerro treenejäni tai treenivinkkejä (koska treenaan iha pilipalisti aina ja en todellakaan ole mikään PRO treenaaja)
  • En päde mealpreppauksellani (paitsi ehkä diettipäiväkirjassa välillä) saatika julkaise postauksia joissa kerron miten ihmisten pitäisi syödä. (En ole ruoka-asioissakaan millään tavalla PRO, joten minun tehtäväni ei ole valistaa ketään ruokailussa)
  • Ylipäätänsä olen mahdottoman huono kuvaamaan ruokiani.
  • Olen julkaissut yhden before/after kuvan blogissani.
  • En yleisestikään tuo esille salilla käyntiä tai juoksulenkkejäni saatika päivitä tehneeni niitä facebookkiin/instagramiin. Mitä nyt tällähetkellä kirjoitan diettiin liittyvät puuhani diettipäiväkirjaan. 
Silti minulla on välillä tunne, että ihmiset kuvittelevat minun kerjäävän huomiota tekemällä tälläkertaa "projektistani" tällätavalla julkisen. Viimeksihän dietillä saatoin ohimennen yhdessä lauseessa sanoa asian blogissa kerran ja dietin loputtua julkaisin lopputulokset. Nyt tämä dietti on ollut "julkinen" alusta alkaen. 

Toivon siis, että ette ole tylsityneet lukemaan minun ainaisia pulinoitani ruuasta, dietistä ja näistä pohdinnoista.

Snapchat-6242726941471890692 Snapchat-5301099831926312



Miksi sitten tein tästä projektista julkisen? Olen sitä mieltä että syynä on...
  • Ehkä tärkeimpänä syynä oli oman itsen motivointi: Koska olen kaikille avoimesti kertonut olevani dietillä on minun pakko viedä se kunnialla loppuun asti
  • Päiväkirja itselle: minusta on kieltämättä hauskaa, että minulla on täällä blogissa ylhäällä asioita ja ajatuksia useamman vuoden ajalta. Minusta on hauska lukea tekstejä, joita Julia 17 v on kirjoittanut vuonna 2011. Verrata ajatusmaailman ja arvojen muuttumista. Huomata, että silloin isot ja tärkeät asiat ovat nykyisin pieniä ja mitättömiä. Ja silloin iso ongelma on nyt vain katkeransuloinen huvittava muisto. Tai kuinka samanlaisena jotkin asiat itsessä ovat säilyneet ja kuinka hyvin olen tuntenut itseni jo alaikäisenä. Ja kuinka fiksusti olen välillä kirjoittanut. (Mitä ei tunnu tapahtuvan nykysin järin usein, vaikka pitäisikin olla "vanhempi ja viisaampi"...)  Voinkin sitten joskus, jos innostun diettailemaan eritavalla tai uudestaan (tai mitä lie seuraavaksi päätän) palata tämän dietin tunnelmiin, fiiliksiin ja ajatuksiin.
  • Ja ehkä haluan jollaintapaa näyttää kaikille epäilijöille (sekä päänsisäiselle äänelleni), että tämmöinen tavallinen laiska peruspullianenkin kykenee ehkä johinkin. Tässä tapauksessa laihduttamaan ja tavoittelemaan sitä terveellisempää, urheilullisempaa ja kevyempää vartaloa. 
  • Ja tietysti toivoisin, että tästä saattaisi olla hyötyä jollekulle muullekin samassa tilanteessa olevalle (tai samanlaista tilannetta suunnittelevalle): Eli vertaistuki.
Olikohan siinä taas tekosyitä kerrakseen ;)

DSC_0459 DSC_0326 Lopputulema: ollaan sitä nyt sitten narsisteja tai ei, niin sen voin luvata, etten ala koskaan päivittelemään tänne blogiin (saatika minnekkään muuallekaan) treenivinkkejä tai salifelieitä. Eikä blogi koskaan tule täyttymään "fitnessblogiaiheista" saatika meikäläisen habakuvista (niin, koska sitä habaa ei ole...) :D

Kommentit