Joulukalenteri 2014 - Luukku 22

Bannerijoulukalenteriin 
DSC_6271

LOHI-RAPUKÄÄRETORTTU
n 12 palaa, valmistusaika 30 min + 4 h, vaikeusaste: vaatii keskittymistä

15 isoa paahtoleipäviipaletta
kostutukseen: 1,5 dl maitoa

Täyte
400 g maustamatonta tuorejuustoa (minä laitoin puolet tilli/yrtti maustettua tuorejuustoa)
200 g lämminsavulohta
3 rkl tilliä
Sormisuolaa
Valkopippuria (minä laitoin pippurisekoitusta, jossa oli viittä eri pippuria)
1 tl raastettua piparjuurta

Koristeluun
400 g maustamatonta tuorejuustoa
Sormisuolaa
Mustapippuria (laitoin myös tähän sitä pippurimixiä)
(maitoa)
(sitruunamehua)
200 g jokiravun pyrstöä (meikäläisellä jättikatkarapuja, jotka ajoivat asian)
(50 g) Kylmä- tai lämminsavulohta
Tilliä, rucolaa
DSC_6265DSC_6272

Valmistus
1. Levitä leipäviipaleet kelmun päälle tiiviisti, hieman toistensa päälle (3 x 5 viipaletta). Halutessasi leikkaa ensin reunat pois.
2. Kostuta levyt maidolla.
3. Irrota lohi pieniksi paloiksi. Sekoita palat tuorejuuston ja tillin kanssa, mausta suolalla, pippurilla ja piparjuurella (minä sekoitin tuorejuuston ja mausteet keskenään, ja lisäsin lohen erikseen). Levitä täyte leivänpalasten päälle.
4. Rullaa kelmun avulla kuten kääretorttu. Käännä saumapuoli alas. Kiepauta toinen kelmupala rullan ympärille, niin että saat aikaiseksi napakan paketin.
5. Anna makujen tasaantua jääkaapissa vähintään 4 tuntia (minä annoin tortun olla rauhassa vain vähän yli tunnin. Seuraavana päivänä leivät olivat pehmentyneet ihanasti ja tortusta oli tullut oikein mehukas)
6. Tee koristelu. Notkista tuorejuusto. Mausta suolalla ja pippurilla. Jos täyte tuntuu liian jähmeältä, voit sekoittaa siihen myös maitoa. (minä lisäsin vielä hiukan sitruunamehua tuomaan makua) Kuorruta kääretorttu tuorejuustolla. Koristele ravunpyrstöllä, lohella, tillillä ja rucolalla. (rouhi päälle hiukan pippuria)

Tämä oli helppo tehdä. Vaikein osuus oli tortun kääriminen, sillä olin ehkä laittanut palaset liian vähän limittäin, torttu uhkasi murtua. Ja tämä oli hyvää. Ei tästä mulle ihan hirmuinen joulufiilis syntynyt, mutta sopii varmasti ihan hyvin joulupöytään, tai ihan muuten vain syötäväksi (niinkun tämä mun torttuseni). Nam.

DSC_6273


DSC_6274

Kommentit