London Baby 2014

eli Lontoon kuvat part 2

20.12
Tämä oli meidän shoppailupäivä. Lähdettiin aamusta Harrodsille. Siinä oli taas niin ökypaikka ettei mitään rajaa. Ja ihan tupatentäynnä väkeä. Oli varmaan taas astetta järkevämpi idea viettää shoppailupäivää jouluaattoa edeltävänä launataina. Varmaankin koko vuoden vilkkain ostospäivä. Siltä ainakin tuntui. Ei enää Jumbon ruuhka ja ihmispaljous tunnu miltään.. Ainakaan leikisti :D

Harrodsin jälkeen lähdettiin sitten kiertämään Oxford Streettiä ja siinähän sitten ansiokkaasti vierähti loppupäivä. Evästä käytiin nappaamassa hiukan ja illalla päätettiin lähteä juhlimaan. Oltiin hetki sillä mielellä, ettei oltaisi jaksettu lähteä mihinkään, mutta lopulta muutettiin mielemme - tottakai meidän oli pakko käydä kurkkaamassa lontoon yöelämää ;) Ilta alkoi hotellilta chillauksella rankan ja monen tunnin (varmaankin ainakin seitsemän tuntia..) shoppailun jälkeen. Avattiin bulmers pullot ja kuunneltiin musiikkia. Laittauduttiin valmiiksi, vedettiin enemmän tai vähemmän edustavat bilekledjut päälle ja lähdettiin hotellimme naapurissa olleeseen Intialaiseen syömään. Meikäläisen "medium hot" safka oli ainakin omasta mielestäni super "hotti hotti", mutta viini helpotti operaatiotani ;)

Lähdettiin etsimään baaria Piccadilly Circuksen lähistöltä ja päädyttiinkin aluksi vain pubiin juomaan yhdet - olihan ilta vasta nuori, ei sitä nyt ihan kymmeneltä mihinkään baariin viitsi mennä. Pubi oli tupaten täynnä väkeä ja saatiin ovelta ilmaisliput läheiseen baariin, johon sitten matkattiin tanssimaan loppuillasta. Kyseiseltä päivältä en ole ottanut muuta kuin selfieitä (ennen syömään lähtemistä) ja puhelinkuvia, joten tänne blogiin minulla ei ole laittaa muuta kuvaa kun tämä instagramissakin esillä oleva photo:

21.12
aka Darrapäivä. Meillä ei partyillan jäkeenkään jääty sänkyyn makoilemaan. Herättiin viime minuuteilla aamupalalle (mikä ainakin allekirjoittaneella suijui aika heikkohappisessa tunnelmissa), mutta koska nälkä oli kova, niin aamupalalle oli mentävä. Hotellilta poistuminen aamupalan jälkeen kesti kuitenkin sitten lähemmäs kaksi tuntia :D Lopulta kuitenkin päästiin lähtemään ja suunnattiin British Museumiin. Museon sisäänpääsy oli ilmainen ja se oli todella hieno, iso ja vaikuttava! Sielläkin olisi saanut käytettyä vaikka kuinka paljon aikaa eri osioiden kiertelyyn. Mutta, kuten aiemmin mainittu, meidän keskittymis ja jaksamiskyky on aika huono (jopa darrapäivänä), eikä jaksettu (jostain syystä) kauheasti ravailla ympäri valtavaa rakennusta, pyörittiin museolla pari tuntia. Meidän must to do listalla oli nimittäin käydä katsomassa muumioita! Ja täälähän niitä oli!

100_6601

100_6616
Museon aulassa oli sisällä valtaisa talo :D Eteisaula oli muutenkin todella vaikuttava paikka! Itse museo oli todella sokkeloinen ja sekava, ihan ei koskaan tiedetty missä oltiin ja minne pitäisi mennä. Saatika, että mistä päästään johonkin ja missä jotain asioita olisi esillä.

100_6621

100_6633
Rosettan Kivi. Oli kyllä pikkuruista tekstiä!

100_6638

100_6645

100_6652

100_6655
Naureskeltiin näille pitkää - mukamas ihan meidän edellisen illan fiilis... Meikäläinen on tuo vasemman puoleinen
Löydettiin muumiot ja kaikista mielenkiintoisin oli meikäläisen mielestä muumioitujen eläinten esittely hylly. Siellä oli esillä jopa muumioitu kastemato! Kuvassa on kissa, kissanpentu ja kaksi kalaa.

100_6656

Museossa meni tosissaan pari tuntia, minkä jälkeen suunnattiin Oxford Streetille ja hoidettiin pois alta pakollinen Victoria's Secret shoppailu. En halunnut joutua enää lähellekään kyseistä paikkaa reissun aikana. Kolmiin alushousuihin upposi aivan liikaa rahaa, Essin ostoksista puhumattakaan. Kun oltiin saatu ne himoitut pinkin pussukat kauniisiin kätösiimme, painuttiin mahdollisimman kauas pois pinkin ja pitsin luota - eikä menty enää takaisin.

100_6665

100_6669

100_6674

100_6697
Kun mentiin VS:lle oli vielä valoisaa ja kun tultiin sieltä pois oli pimeys vallannut lontoon.

100_6703

100_6705

100_6706

100_6711

100_6713

100_6717

100_6720

100_6721

Oxford Circukselta otettiin metro Tower Hill asemalle ja käytiin tsekkaamassa Tower of London sekä kauniisti valaistu, erittäin upea Tower Bridge.

100_6728

100_6741
Tower Bridge oil vaikuttavan kokoinen ja näköinen! Ja niin kaunis hohtaessaan pimeydessä. Yksi ehdottomista suosikeistamme koko reissulla.

100_6750
Ja tässähän näkyy harvinaisen rumasti ihan kaikki.

100_6751
Sillasta tuli otettua ties kuinka monta kuvaa. Aina hiukan eri kulmasta kuvattuna.

100_6759

100_6760
Silta olisi upea näky millä säällä ja vuorokauden aikaan tahansa!

100_6769

100_6770

100_6781

100_6794

Käveltiin sillan yli ja jatketiin matkaa Queen's Walkia pitkin kohti London Bridgeä, jolta vielä ihailtiin Tower Bridgeä viimeisen kerran.

100_6796

100_6808

100_6812

100_6824

London Bridgeltä tultiin metrolla (Monument asemalta) Westministeriin ja käytiin kurkkaamassa vanha ystävämme, benkku (eli Big Ben) iltavalaistuksessaan. Kuin myös London Eye (näkymät London Eyestä voisi olla aikas upeat myös pimeällä!)

100_6827

100_6836

100_6839

100_6846

Big Beniltä kierreltiin hiukan hämärää keskustaa, mm. Trafalgar Square (haluttiin jotain lämmintä juotavaa niin mentiin teelle ja kaakaolle). Nälkä kuitenkin rupesi kaivertamaan, joten suunnattiinkin piffille. Repästiin oikein kunnolla ja Essi söikin oikein sisäfilepiffin. Ja tosi hyviä bataattiranskiksia (joista meikä söi suurimman osan). Meikäläinen söi sitten pulled porkia.

100_6866

100_6867

Ruoka oli hyvää. Ja kallista. Meillä oli reissussa ns. yhteinen ruoka/nähtävyys kassa, josta maksettiin kaikki yhteiset jutut. Omat shoppailut maksettiin kortilla. Todettiin tämä hyväksi ratkaisuksi, sillä syötiin suunnilleen saman hintaisia ruokia ja liput nähtävyyksiinkin maksoivat aina saman verran. Meille jäi pihvi-illallisen jälkeen käteen vain muutana vaivainen seteli. Yhteensä rahaa jäi viimeiselle päivälle muisaakseni 25 puntaa :D Hups.

22.12
Eli päivä, jolloin tuhlasimme loputkin rahamme.

Päivä, jonka iltana söimme vain take away wokkia hotellilla, koska meillä ei ollut rahaa muuhun (mutta oli kyllä tosi hyvää!) Viimeiset punnat menivätkin bulmerspulloihin, jotka oli aivan pakko saada. Niinkuin Essi sanoikin "jos me ollaa syömäs jotai wokkii hotellilla nii todellaki haluun bulmerssia" Agree sister, agree.

Mutta enne lagaustamme hotellilla....

Lähdimme aamusta käymään National History Museumissa. Myös tähän museoon on ilmainen sisäänpääsy ja siellä on oma osastonsa dinosauruksille! Wau! Ihan must see! Museoon pääsee suoraa South Kensingtonin asemalta, ja on (onneksi) aika vaikea eksyä. Myös tämä museo oli ihan hirmuisen kokoinen ja ehkä myös hiukan sekava. Täällä oli vaikka mitä juttuja maapallon muodostumisista, kivistä, tulivuorenpurkauksien kautta jalokiviin, eläimiin ja ties mihin. Ei edes jaksettu mennä tutustumaan "Human" näyttelyyn. Toi ihmisen biologia on niin nähty :D

100_6868
Aulassa oli vastassa kait maailman täydellisin (siis niinkuin parhaiten säilynyt ja eniten luita sisältävä) en-muista-nimeä-sauruksen luuranko.

100_6870

Meikäläisen lemppareita oli ehdottomasti esihistoria osasto, jolla esitettin britannian vanhimpia kiviä ja jotain alkueläimien fossiileita.

100_6872

100_6877

100_6879

100_6880

100_6881

100_6882

100_6883
DODO (luonnollisessa koossa) !
Yksi huone oli täynnä tällaisia fossiileja joistain alku meriliskoja :D Tosi cooleja! Ja hirmuisen eri kokoisia! Yhdessä fossiilissa oli kuollessaan juuri synnyttämässä ollut otus. (ei kyllä ihan ymmärretty että mikä siinä fossiilissa oli se poikanen, sillä fossiili näytti samalta kuin kaikki muutkin).

100_6887

100_6890

100_6897

100_6900
Jossain toisessa sisäänkäynnissä oli taas tälläinen lisko vastassa! Haluaisin myös käydä koulua, joka olisi samanlaisessa rakennuksessa kuin tämä museo! Tämä halli oli aivan upea paikka!

100_6902
Ja porukkaa oli hirmuisesti. Oikeassa reunassa näkyy myös pitkä jono - jonottajat odottivat vuoroaan päästä katsomaan dinosautuksen luurakoja. Me emme sitten (ylläri pylläri) jaksaneet jonottaa vuoroamme - oltiinhan me jo muutama luuranko nähty. Näyttely olisi varmasti ollut todella cool ja siisti, mutta jäipä nyt näkemättä.

100_6906
Valtaisa puu. En nyt muista yhtään kuinka vanha se oli kaadettaessaan. Yli tuhat vuotias kuitenkin.
Museossa oli myös valtava kivinäyttely...
100_6911

Ja jalokivi näyttely...
100_6915

100_6916

100_6917

... ja nisäkäs näyttely...
100_6920

100_6922

100_6923

100_6924
Taustalla näkyy aidon kokoinen sinivalaan malli.

100_6926
Mammutin pääkallo
Museolta lähdettin jälleen kerran shoppailemaan ja kiertelemään kauppoja. Käytiin myös syömässä italialaisessa ravintolassa (yllättävän tulista ruokaa, huh huh).

M&M WORLD
100_6930

100_6931

100_6932

Tässä pubissa käytiin launataina enne baarin menoa! Ihan Piccadilly Circuksen kulmalla!

100_6938

100_6940

Illan pimetessä (pimeneminen tapahtuu suomen tavoin aika aikaisin päivällä) lähdettin käymään WinterWonderlandissä. Se oli supertäynnä, super cool, laitteet oli tosi pelottavia (osa). Valot olivat upeat. Tajuttiin jälleen kuinka pieni paikka Suomi on: Lontoon puistoon on vain rakennettu huvipuisto joulun ja talven kunniaksi. Huvipuisto jonka osa laitteista oli ei nyt ehkä ihan Lintsin luokkaa, mutta todella lähellä.

100_6944

100_6951
WinterWonderlandissa oli myös tuhottoman paljon pelejä, ruokakojuja ja kaiken maailman käsitöiden ja rihkaman kaupittelijoita. Ihanniinkuin markkinat ja huvipuisto yhdessä!
23.12
oli lähtöpäivä. Herättiin suhteellisen aikaisin, käytiin aamupalalla. Chekattiin itsemme ulos hotellilta noin kymmeneltä, jätimme laukkumme hotellin laukkusäilytykseen ja lädettiin viimeisen kerran shoppailemaan. Oxford Streetin kaupat avaavat ovensa kymmeneltä, ja me oltiin paikalla joskus puoli yhdeltätoista. Meillä oli pari tuntia aikaa kierrellä kauppoja ja hoitaa viimeiset shoppailut. Ostettiin muutamat tuliaiset ja itsellemmekin hiukan jotain kivaa :)

100_6955
Pakkailut meilkein valmiit. Minulla oli auttamattomasti liian iso laukku, kaikki tavarani vain pyörivät kuperkeikkaa ympäri laukkua :D Mutta ei meillä ollut kotona pienempääkään - kokoa pienempi olisi sitten ollut cabin laukun kokoinen...
Shoppailun jälkeen haettin hotellilta laukut ja meinattiin myöhästyä junasta (ei meinattu myöskään löytää oikeaa laituria). Päästiin kuitenkin kentälle, vaikka juna joutuikin seistä ikuisuuden jossain puolessavälissä matkaa ensimmäiselle asemalle, niin, että normaalisti puolen tunnin matka venyi lähemmäs tunnin mittaiseksi.

Lentomme lähti neljän jälkeen ja oltiin kentällä joskus puoli kahden aikoihin. Tehtiin itse lähtöselvitys ja jätettiin laukkumme baggage droppiin. Baggage Droppiin saatika turvatarkastukseen ei ollut lainkaan jonoa (oltiin varmaankin niin hyvissä ajoin mestoilla). Meille jäi sitten hyvin aikaa kierrellä kolmosterminaalia ja käydä syömässä.

100_6962
Värit ovat ehkä hiukan oudot tässä kuvassa, mutta mitäpä se haittaa ;)

Lentomme oli ainakin puoli tuntia myöhässä, mutta koska matkaamme siivitti myötätuuli, olimme kuitenkin arvioituun aikaan perillä suomessa - klo 21.

Sellainen oli lyhykäisyydessään reissumme Lontooseen. Kuten aiemmassa postauksessa sanoin, viihdyimme hyvin ja meillä oli tosi kivaa. Ja oli erittäin mukavaa, kun kukaan ei ymmärtänyt mitä puhuimme.

Siinä missä thaimaassa vastaan tuli koko ajan suomalaisia, he tulivat samaan pitkähäntäveneeseen, viereiselle auringonottopaikalle, viereiseen pöytään ravintolassa, saimme Lontoossa olla rauhassa kanssamatkaaja suomalaisista. Sitä porukkaa oli vain niin paljon, etteivät ne muut reissulaiset osuneet vastaan, vaikka turistejahan koko lontoo oli pullollaan.