London Calling 2014

Lontoon reissukuvat tulevat tälläkertaa kahdessa eri osassa, kuvia oli kuitenkin sen verran, etten viitsinyt niitä yhteen tekstiin laittaa, mutta kuitenkin niin "vähän" ettei niistä oikein ollut järkevää jakaa kolmea eri settiä. Selkeää? No ei :D

Lähdimme matkaan 18.12.
Minulla oli alunperin koulua 18.12 asti, ja luulin joutuvani lähteä suoraa koulusta kentälle, mutta kaikki järjestyi lopulta niinkuin piti ja meillä olikin etäpäivät koulusta. Varasimme matkan jo kauan ennen kurssin alkamista, joten ehkä hiukan harmitti se, että päästiin lopulta lähtemään vasta niin myöhää. Lentomme lähti klo 16.10 (vai olikohan se 16.30.. anyways..). Lentomme oli ajallaan ja lento kesti sen arivoidun kolme tuntia, lontoon päässä jouduimme kuitenkin yli puoli tuntia venailemaan laskeutumislupaa, ja lopulta pääsimme ulos koneesta tunti arvioidun ajan jälkeen. Laukuillamme kesti myös ihan älyttömän pitkään, emme ehtineet aiempaan junaan jolla olisimme päässeet paddingtonin asemmalle ja jouduimme odotella junaa puoli tuntia.

Lopulta raahauduimme hotellille (joka sijaitsi ehkäpä 400 m paddingtonin asemalta) klo 21 paikallista aikaa. Fiilikset rupesi niin myöhää illalla olla aikas "korkealla". Oltiin syöty hiukan välipalaa helsinki-vantaalla joskus kolmen aikaan, oli nälkä ja väsy ja vähintäänkin pissahätä. Kaikki kuitenkin kääntyi jälleen kerran hyväksi - löydettiin hotelli, päästiin (vessaan ja) syömään ja lopulta joskus illalla nukkumaan.

Hotelli oli ihan mukava, ehkä hiukan laivan hyttimäinen - pieni ja ahdas. (Ja sinne tuli tosi kuuma! Ei osattu käyttää meidän ilmastointilaitetta.. jos se edes oli ilmastointilaite...) Hotellilla oli remontti, joten kulku sisälle tapahtui sivuovista ja kapuaminen ylös viidenteen kerrokseen varmaankin hätäpoistumisreittiä pitkin, hissi ei ollut käytössä lainkaan. Aamiaisen kävimme aina syömässä tien toisella puolella olevassa "sisar"hotellissa. Booking.comin meille kehuma "kaupunkinäköala" tarkoitti enemmänkin talojen kattoja, savupiippuja ja vastapäisen talon remonttirakennelmia (jos oikeasta kulmasta katsoi, niin näkyi myös hiukan sinistä taivasta ja joku vähän hienompikin talo) Meillä oli lähestulkoon aina huoneessa ikkuna auki, sillä pieni koppi kuumeni hirmuisesti, kun siellä hääräsi kaksi ihmistä. Kirsikkana kakun päällä myöskään meidän suihku ei toiminut kunnolla (ehkä britit eivät osaa rakentaa kunnollisia vesiputkia viidenteen kerrokseen tai jotain, sillä vettä tuli hanasta säälittävän huonolla paineella), mutta koska sieltä tuli vettä ja pystyimme peseytymään, ei se meitä nyt niin kauheasti haitannut. Muutoin hotellimme oli hyvä, henkilökunta avuliasta ja ystävällistä, huone oli siisti ja sängyt mukavat. Panostamme aina enemmänkin sijaintiin, kuin mukavuuksiin - ja olihan täällä jopa tv!

100_6278
Meidän piti esittää surullista sen takia, kun ei mennyt ihan aikataulut suunnitelmien mukaan, mutta Essi ei ollut mukana suunnitelmassa :D Näytän kyllä aika epätoivoiselta!

Sijainti on meille hotellin valinnassa a ja o! Hotellimme sijaitsi siis aivan paddingtonin aseman vieressä. Paddingtonilta kulkee juna heathrown kentälle ja samalta asemalta kulkee myös metro. Alueella oli ruokapaikkoja ja lähin kauppa oli tien toisella puolella.

19.12

Herättiin aamulla aikaisin (joku superhieno idea... kröhmm). Käytiin syömässä hotellin epämääräinen aamupala (leipää, muroja, croisantteja ja jotain muita epäterveellisiä herkkuja... jne) Tuli oikein ikävä kaurapuuroa ja ruisleipää. Aamupalan jälkeen lähdettiin kävellen Hyde Parkiin, joka tosissaan sijaitsi 5 min kävelymatkan päässä hotelliltamme.

100_6298

100_6301

100_6304
Tarkalleen ottaen kävimme kävelemässä Kensington Parkissa, mutta pikku vikoja ;)

100_6305

100_6307
Karhuherra Paddington <3 Odotan innolla, kun leffa tulee vuoden vaihteessa! Mennään ehdottomasti Essin kanssa katsomaan se. Ollaan nyt niin LondonLoverseja.

100_6312

100_6313

100_6314

100_6320
Tämä näytti hauskalta: lokin rivissä istumassa paaluilla :)

100_6321

Päivä oli super kaunis! Aurinko paistoi ja asteita oli varmaankin jopa + 15!

100_6327

100_6329

100_6334
The Serpenttine-lammikon rannalla oli paljon lintuja. Etenkin joutsenet olivat upeita!

100_6337
More Päddy!

Hyde Parkissa on myös WinterWonderland. Käytiin kävelemässä puistoa hiukan läpi! Ja sehän on hienompi kuin Linsi! Ja on puistossa vain väliaikaisesti! Vikana iltana käytiin katsomassa millainen paikka oli iltavalaistuksineen (upea, siitä lisää myöhemmin).

100_6339

100_6341

Koska Winter Wonderland oli ehdottomasti tarkoitettu iltahuviksi, oli se todella hiljainen ja oikeastaan vasta heräilemässä yöpuulta. Suurin osa kojuista, laitteista ja peleistä oli vielä kiinni ja vain muutama ihminen haahuili ympäriinsä.
Hyde Parkista suunnattiin kohyi Green Parkia ja Buckinghamin Palatsia ja käveltiin luonnollisesti tämän Wellington Archin kautta.

100_6351

100_6358
Voi tota tukkaa... ihan järkyttävä. Mulla oli hirmuisen huono hiuspäivä. Tukka ei tykännyt Lontoon vedestä ollenkaan (tai ainakin syytän lontoon vettä)

Käppäiltiin Buckinghamin palatsille. Ellu oli kotona. Pällisteltiin hetki massiivista pytinkiä, kierrettiin suihkulähde. Otettiin parit photot ja jatkettiin matkaa. Vaikka tykätään katsella nähtävyyksiä, ei jakseta turhia seisoskella tai vain tuijottaa yhtä patsasta tai porttia. Ollaan varmaankin vain liian adhd tapauksia. Palatsilla parveili aika paljon populaa. Tunnin päästä olisi ollut vahdinvaihto, mutta ei jaksettu jäädä tunniksi möllöttämään paikoillemme.

100_6364

Big Ben näkyy!

100_6400

100_6401
The Mall ja pari tonttua!

Käppältiin sitten St. Jame's Parkin läpi, ihailtiin lintuja ja naatiskeltiin. Puistossa oli ihan hirmuisesti porukkaa!

100_6407

100_6409
Tämä kuva ei todellakaan näytä sitä, mutta puistossa oli hirmuisesti lintuja! Emme ihan ymmärtäneet, kuinka kaika tipuset mahtuivat asumaan lammella :D

100_6412
London Eye näkyy myös!

100_6417
Löydettiin myös pelikaaniperhe.

Puistosta siirruimme Horse Guards'ille katselemaan heppoja. Kait tässä tapahtui jotain vahdinvaihtoa tai jotain muuta jännää, kun heppasaattue parkkeerasi aukiolle ja jäivät vain venailemaan jotakin. Meikäläinen kävi paijailemassa poliisiheppoja, ihailtiin hiukan heppaparaatin heposia ja siistejä rivejä ja sitten häivyttiin. Kuten aiemmin sanoin, ei ihan painoteta tuon möllöttämisen ja olemattoman tuijottamisen päälle - nähtiin hevoset, ne eivät tehneet mitään erityistä - häivyttiin.

100_6430

100_6434

100_6436
Tämä heppa oli aivan ihana <3

100_6445
Jotain ne möllötti, muttei tiedetty että mitä.

Käveltiin Horse Guards'in läpi ja käytiin katsomassa toisella puolella seisovat vartijat. Tajuttiin myös ettei duuni sopisi meille. Vaikka pidän hevosista ja olisi kiva ratsastella kaiket päivät, tylsistyisin nanosekuntissa, jos minun pitäisi seistä vartiossa jossain porttikongissa uljaan mustan ratsuni kanssa kaiket päivät. Kiitti mut ei kiitti.

Horse Guards'ilta käpsittiin vieressä olevalle Trafalgar Squarelle. Olisin halunnut kiivetä istumaan leijonan selkään, mutta koska pelkäsin putoavani ja kuolevani kovalle asfaltille, joten jätin sitten kiipeämättä.

100_6446

100_6449
Kana :D

100_6450
Ja taas näkyy Big Ben.

Ylemmässä kuvassa näkyvä pikkuinen kellotorni oli seuraava kohteemme. Tien päästä löytyi se, mitä kohti olimme koko aamun pyrkineet - Westminister Bridge, Parlamenttitalo ja Big Ben. "Benkku" todellakin oli niin upea ja majesteettinen, kuin oletinkin. Päivä oli myös mahdottoman kaunis.

100_6456

100_6453

100_6458
En ymmärrä kuinka kukaan on koskaan (aikoja, aikoja sitten) pystynyt rakentamaan jotain noin isoa

100_6460

100_6466

100_6468

100_6471

Ihailtiin aikamme kelloa, minkä jälkeen päätettiin kuitenkin käydä pyörähtämässä London Eyessä. Se ei ollut alunperin to do-listamme kärjessä, mutta päätettiimpä kuitenkin. Haluttiin päästä puoleksi tunniksi rauhaan, ihmismassojen yläpuolelle, vähän lepuuttamaan jalkojamme ja ihailemaan maisemia. Ja päiväkin oli siihen mitä mainioin, auringon hengatessa lähes pilvettömällä taivaalla. Ihan en london eye visiittiä kyllä nosta mihinkään top5 listan kärkeen lontoopuuhistamme, mutta ei se nyt mikään surkeakaan ole (meikäläisellä on vain liian hyvä vertailukohta - nimittäin empire state building ja sen näkymät)

100_6475

100_6479

100_6504

100_6511

100_6512

100_6520

London Eyen jälkeen suuntasimme epämääräisiä polkuja pitkin (emme meinanneet löytää metroa) Oxford Streetille. Käveltiin katu Oxford Sircukselta Marble Archille ja käytiin piipahtamassa muutamassa kaupassa, VS:llä New Bond Streetillä sekä ainakin Primarkissa. VS oli aivan liian pinkki ja pitsinen meikälle. Liikaa ällömakeita tuoksuja ja liian monta kerroksellista pelkkiä pikkareita.

Oxford St oli aika ruuhkainen, mutta ihan hauska paikka. Yllätyksekseni meikäläiselle ei tullut missään vaiheessa ihmispaniikkia, vaan jutut meni ihan hyvin.

Ostoskadun jälkeen suuntasimme syömään.

100_6525

100_6535

100_6543

100_6544

Safkaamisen jälkeen metroiltiin tiemme Piccadilly Sircukselle. Johan oli menoa ja meinkinkiä ja vilinää tässä risteyksessä. Meillä oli kuitenkin suuntana Lanchester Square ja sieltä halpojen musikaalilippujen shoppi. Ostettiin tiketit illan Mamma Mia! -musikaaliin. Ennen musikaalia käytiin ostamassa pikku naposteltavaa, korkattiin pikku skumppapullot ja (meikäläinen) vaihtoi asiallisemmat kuteet päälle.

Mamma mia oli aivan mahtava! Aivan huippu!
Illalla sitten vain rojahdettiin puolikuolleina sänkyyn kaikesta häppeningistä, tekemisestä ja näkemisestä. Oli huippu päivä, eikä ainakaan ollut tylsää.

100_6546

100_6550
Piccadilly Sicruksen mainostaulu (mistä meikäläinen nyt ei kauhesti perustanut)

Huomenna saan toivottavasti julkaistua part kakkosen näistä london kuvista! :) Mutta jos meidän reissun nyt tiivistäisi vaikka näin: oli todella hauskaa. Nautitiin ja tykättiin Lontoosta. Vaikka kaupunki oli laaja ja pyörittiinkin ihan ydinkeskusta alueella, oli vilkasta, hektistä ja kiireistä, oli Lontoossa helppo liikkua ja itse tykkäsin siitä ettei suurkaupunki ole kasvanut "liian korkeaksi", eli maisemaa eivät onneksi peittäneet valtaisat, rumat ja rautaiset pilvenpiirtäjät. Lontoo olikin täynnä ihania, kauniita ja vanhoja taloja - joista meikäläinen pitää erittäin paljon. Ihana paikka ja lähden varmasti käymään uudestaan! (Vaikka tällähetkellä olisi kyllä hirmuinen hinku jonnekkin lämpimään... olen parina päivänä katsellut taas thaimaa kuvia..)